17.09.2011
Events

eDay 2011: Opening keynote comScore

By: Carl Vanormelingen

BlogEvents
eday-2011-opening-keynote-comscore.jpg
eday-2011-opening-keynote-comscore.jpg

Emerce eDay 2011 startte met een keynote van niemand minder dan Gian Fulgoni, co-founder van het bekende Amerikaanse marktonderzoeksbureau comScore. Fulgoni vertelde tijdens zijn 15 minuten slot over online consumentengedrag en de macht over de prijsstelling (dankzij transparantie en prijsvergelijking) die steeds vaker in de handen van de consument komt te liggen.

Uit zijn presentatie bleek o.a. dat Amerikaanse adverteers tegenwoordig meer geld spenderen aan display- dan aan search advertising omdat display advertising interessant is voor brandingdoeleinden en tegelijk de omzet vergroot.

Twijfels over display advertising

Volgens Fulgoni duurde het een hele tijd voor men wist wat je met display advertising (online en in video) kon worden gedaan, want tekstreclame in zoekmachines bleek veel duidelijker in het resultaat dat ze opleverden. Op basis van de data van zowat twee miljoen surfers die het bedrijf monitort aan de hand van meetsoftware zagen ze dat het sentiment rond display advertising aan het veranderen is. Uit analyses bleek dat in Nederland display advertising immers twee keer zo snel groeide als search advertising. Verder haalde Fulgoni aan dat display advertising de rol van kranten- en tijdschriften reclame gestaag overneemt. Zo zit er in 44% van de displayuitingen tegenwoordig berichten over coupons en kortingen.

Impact van brandingcampagnes

Uit comScore onderzoek naar de impact van brandingcampagnes (via display advertising) op de effective verkopen in fysieke winkels bleek dat de omzet in de drie opeenvolgende maanden met 8% steeg terwijl soorgelijke campagnes op televisie hiervoor één jaar nodig hebben.

Video: Gian Fulgoni over “Renaissance of advertising” 

Bron: Sanoma Media NL

Share this post