Zo’n 10 miljoen Nederlanders maken gebruik van sociale netwerksites (68%). Dat blijkt uit een wereldwijde social media studie van Insites Consulting. Hierbij blijkt Hyves de populairste website met 50% van de Nederlandse gebruikers, terwijl 44% gebruik maakt van Facebook. Verder kent Twittereen adoptie van 17% onder de Nederlandse surfers. Uit de studie blijkt ook dat Nederlanders sociale netwerken ietsje minder gebruiken dan het Europese gemiddelde (73%).
Vooral Oost- en Zuid-Europa kennen een hogere adoptie. Nederland blinkt uit in het gebruik van LinkedIn (20%), terwijl het Europese gemiddelde slechts op 11% ligt. Dit zijn enkele opmerkelijke conclusies uit een studie van InSites Consulting bij meer dan 9.000 consumenten en uitgevoerd in 35 landen.
Volgens Professor Steven van Belleghem (managing partner bij Insites Consulting) tonen deze cijfers aan dat “sociale netwerksites ondertussen in alle lagen van de bevolking zijn doorgedrongen. 21% van de Facebook gebruikers zijn ouder dan 55. Bij een analyse van de gebruikers gaat het echt om iedereen: jong, oud, werkend, werkloos.”
Twitter het buitenbeentje
Uit de studie van InSites Consulting blijkt dat Twitter het buitenbeentje is onder de sociale netwerken: 81% van de Nederlanders kent Twitter, maar slechts 17% maakt er gebruik van (7% in België). De intentie om Twitter binnenkort te gebruiken, is echter aanwezig: 14% van de niet-gebruikers is van plan om er binnenkort mee aan de slag te gaan (19% voor België).
Prof Van Belleghem: “Twitter is een bijzonder sociaal netwerk. De gemiddelde leeftijd op Twitter is lager dan op Facebook en het gaat vooral om de actieve bevolking. Het directe effect kan klein lijken omdat het aantal mensen beperkt is, maar het type mensen op Twitter zorgt echter voor een groot indirect effect. Journalisten volgen Twitter berichten goed op en publiceren ze in de krant. Hierdoor is de link en de impact naar de traditionele media groter dan Facebook”.
30% van de Nederlandse sociale netwerkers volgt een merk
3 op de 10 Nederlanders met een profiel op een sociale netwerksite volgt minstens één merk. Twee sectoren zijn daarbij heel populair: media/entertainment én mode. Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat mensen fan worden nadat ze het product gebruiken. De eigen ervaring is veel belangrijker dan bijvoorbeeld reclamecampagnes. Mensen verwachten van merken extra promoties en informatie te krijgen. Belangrijkste reden om fan te worden is het gebruik van een product/dienst: 38% wil aankondigingen van events ontvangen, 33% van de fans verwacht extra promoties van het merk op sociale media en 31% kijkt ernaar uit om extra productinformatie te lezen.
Consument wil deel uit maken van management van bedrijf
Sommige consumenten zijn vragende partij om betrokken te worden bij het beleid van hun favoriete merken. 28% van de Nederlandse sociale netwerkgebruikers wil graag ideeën delen met een bedrijf. 22% zou niets liever willen dan nieuwe producten en diensten te co-creëren met een leuk merk.
Prof Van Belleghem: “Consumenten hebben met sommige merken een heel sterke band. Deze mensen betrekken bij het beleid van je bedrijf via sociale media is een nieuwe manier om de kloof tussen een bedrijf en de markt te verkleinen. Sociale media zorgen ervoor dat consumenten beter begrijpen hoe marketing werkt en daardoor ook een bepalende rol kunnen spelen in het beleid van een bedrijf”.
Het volledige onderzoeksrapport (168 slides) kan je hieronder bekijken. Een kopie van de presentatie kan je via slideshare aanvragen/downloaden.