09.03.2012
Events

De volgende viral: Mens of Machine?

By: Johan Voets

BlogEvents

Mens of Machine? Wie weet uiteindelijk het beste welke video jij het leukst gaat vinden? Online video diensten als YouTube, Netflix en Vimeo zijn in verhitte strijd als het gaat om curatie. Mens, machine. Menselijke redenatie of complexe algoritmes? In een open discussie met de kleine 250 bezoekers tijdens een van de eerste sessies van SXSW 2012 probeerden Marc Husvedt en Neetzan Zimmerman te achterhalen wie uiteindelijk de beste keus weet te maken.

de-volgende-viral-mens-of-machine.jpg
de-volgende-viral-mens-of-machine.jpg

Beide heren hadden zo hun eigen invalshoek: Husvedt is medewerker van Chill, een videoplatform boordevol algoritmes terwijl Zimmerman als editor van The Daily What? dagelijks de populairste video’s probeert te posten. Ondanks dat zaten de heren toch verdacht veel op een lijn.

Want algoritmes zullen er nooit voor zorgen dat een video “viraal” zal gaan, zo lijkt de tendens. Husvedt draagt aan dat YouTube intussen al ver gaat als het gaan om het detecteren van humor (scannen van de audio naar gelach of grinniken, comments scannen naar woorden als “haha” of “LOL”), maar volgens Zimmerman is het simpel: “computers will never be mean, there will never be something like trol computers.“.

En daar ligt volgens hem de crux: het aanbieden van de juiste video is volgens Zimmerman een gevoelskwestie in combinatie met timing en momentum. Een video die vandaag compleet niet aanslaat, kan over twee weken door een bepaalde ontwikkeling in de wereld toch ineens een virale hit worden.

Als voorbeeld noemt Zimmerman de viral hit “OMG Cat” (onderstand). Volgens hem kan geen enkele computer voorspellen dat deze video de volgende viral hit is of worst: “a computer can’t look at a video of a cat, a diseased one at that, and calculate that people are going to have a laugh out of this. Nore can it calculate how fast and many remixes there will be made based on this pretty awkward video“.

Wanneer Husvedt vraagt aan Zimmerman welke parameters hij toepast voor het selecteren van video’s voor zijn blog, lijkt het toch nog even een echte discussie te worden. Maar wanneer Zimmerman diverse aanwijsbare parameters noemt waarop een algoritme gebouwd kan worden, vergeet Husvedt de handschoen op te pakken.

Voorlopig nog een gelijkspel dus, tussen mens en machine. Maar kunnen we wel meenemen dat “Highly Social” het nieuwe “viral” is!

Share this post