Much ado about Pinterest de afgelopen week. Het nieuwe online prikbord staat duidelijk in een schijnwerper en laat steeds meer mensen via een voorinschrijving toe tot het platform. Maar nieuw is relatief en veel mensen vragen zich af wat ze nu precies moeten verwachten van Pintrest. “Ontdekken” en “serendipiteit” staan volgens de makers van het platform dat al in 2010 werd gelanceerd centraal.
Dit, gecombineerd met de sociale laag die Pinterest biedt, heeft als prettig neveneffect dat Pinterest (net als vele andere social media) als aanjager kan fungeren voor meer traffic naar je website of blog – zo ontdekte haarstyliste Kate.
In de eerste plaats is Pinterest dus vooral een plek waar je mooie of belangrijke informatie kan verzamelen, sorteren en kan delen met vrienden en wildvreemden. Voor mij toont Pinterest nog steeds erg veel gelijkenis met een Tumblr blog in combinatie met het “Swell”-thema. Beide platformen bieden een gemakkelijke manier om content door te posten naar je eigen profiel, beide hebben een speciale knop om dit vanuit de browser direct te kunnen doen. Natuurlijk zijn ook verschillen, zeker als het om de invoer van content gaat. Daarnaast is er voor Pinterest ook nog een mobiele app beschikbaar om content te kunnen opslaan.
Weblog Tumblr met het “Swell”-theme.
De afgelopen week of twee kan Pinterest zich in ieder geval verheugen op genoeg aandacht op verschillende sociale netwerken en weblogs. Het doet de groei van het platform, getuige de mails in mijn inbox, ook geen kwaad. Sterker: Pinterest stormde deze week de top 100 meest bezochte sites in de Verenigde Staten binnen. Het is voor iedereen echter niet even duidelijk wat Pinterest te bieden heeft. Maar net als vele andere sociale media heeft Pinterest het in zich om een serieuze traffic driver te zijn voor website of blog.
Dat ontdekte de Amerikaanse haarstyliste/juwelenmaker Kate van The Small Things de afgelopen maanden. Zoals zoveel bloggers hield ook Kate haar blog bij uit liefde voor het delen, maar hoefde zij niet bepaald te rekenen op drommen bezoekers. In de eerste 8 maanden van het bestaan van haar site, wisten zo’n 7 bezoekers haar te vinden.
Dat veranderde compleet toen Kate in augustus 2011 gebruik begon te maken van Pinterest. Kate publiceerde een foto van een haarstijl en verwijs kijkers door naar haar weblog om het zien hoe zij zelf deze stijl zouden kunnen nabootsen. Na het publiceren zag Kate de cijfers al snel oplopen: “Ik was compleet verbaast toen ik de bezoekcijfers zag oplopen naar 100.000 page views.”
Het is sindsdien hard gegaan met Kate, zowel op haar website als op Pinterest. Op haar website heeft ze intussen de 10 miljoen pageviews bereikt en schreef ze sinds augustus 2011 16,000 nieuwe abonnees in. Op Pinterest is de interesse niet minder overweldigend: 14,000 mensen volgen Kate’s “pins” op de voet. Het zorgde er uiteindelijk voor dat Kate eind september werd benaderd door een commerciële partij die wilde adverteren op haar – tot voor kort nog onbekende – weblog.
Zoals vele nieuwe diensten wordt ook Pinterest ontvangen met een sterke mix van “voor” en “tegen”. Het is een logisch gevolg van de tijdsgeest, waarin we zien dat er ook veel drang is naar “a-sociale media”, gesloten netwerken met een inner circle, zoals bijvoorbeeld Path. En zoals bij vele andere sociale netwerken is Pinterest niet voor iedere uitgever geschikt, je zult met de juiste content én de juiste mindset het platform moeten gebruiken. Maar overduidelijk is dat Pinterest als een serieuze traffic driver geldt als je aan die voorwaarden voldoet. Kate kan het weten..