08.02.2012
Social Media

Eigen sociaal netwerk levert meeste voordeel op

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
eigen-sociaal-netwerk-levert-meeste-voor.jpg
eigen-sociaal-netwerk-levert-meeste-voor.jpg

Het gebruik van Facebook en Twitter kan een positieve impact hebben op de resultaten van bedrijven, maar het opzetten van een eigen virtuele merk-community kan nog een groter voordeel opleveren. Zo blijkt uit onderzoek gedaan aan de Universiteit van Michigan. Sociale netwerken van derde partijen hebben volgens de onderzoekers weliswaar een groot publiek en een lage kostenstructuur, maar zijn minder efficiënt dan een eigen sociale infrastructuur. Interne netwerken leveren volgens de onderzoekers snel positieve resultaten op.

De consument besteedt op dit ogenblik meer tijd aan sociale netwerken en blogs dan aan andere online activiteiten en het bedrijfsleven volgt die trend,” merkt Puneet Manchanda, professor marketing aan de Ross School of Business aan de University of Michigan, op. “Verwacht wordt dat social media over vijf jaar ongeveer 20 procent van de totale marketing-budgetten zullen vertegenwoordigen. Hoewel de meeste bedrijven daarbij gebruik maken van sociale netwerken van derde partijen, zijn een aantal ondernemingen echter eigen netwerken opgestart.

Uit een onderzoek bij een retailer van boeken en muziek is volgens de Amerikaanse wetenschappers gebleken dat interne sociale netwerken de omzet bij de leden van hun online community met 19% doen stijgen. Die omzetstijging zou ook duurzaam zijn, ook lang nadat de nieuwigheid van de toetreding tot het netwerk is weggeëbd. Evenmin zou er sprake zijn van een kannibalisering tussen de verschillende verkoopkanalen. Er wordt aan toegevoegd dat de omzetgroei vooral te wijten is aan een grotere frequentie van de aankopen.

Bovendien wordt opgemerkt dat een eigen sociaal netwerk ook leidt tot een groter engagement bij de consument en de mogelijkheid biedt om beter gerichte promoties te voeren. Via

Share this post