Verzekeraars gaan op sociale netwerken als Facebook op zoek naar foto’s en informatie die moeten aangeven dat hun klanten de polisvoorwaarden niet naleven. Verschillende verzekeringsmaatschappijen geven toe dat te doen. De 24-jarige Machiel Dröge kreeg volgens RTL een mail van Aegon dat zijn autoverzekering stopgezet werd, omdat hij mee zou hebben gedaan aan straatraces. Dat zou op foto’s op zijn Facebookpagina te zien zijn geweest, aldus de verzekeraar.
“Verzekeraars zijn wantrouwender geworden. Als zij een vermoeden van fraude hebben, gaan zij op zoek naar bewijs. Daarbij moeten ze zich realiseren dat dit niet altijd voldoende is om een klant te royeren“, aldus Anne-Luut Dijkstra van Arag in De Telegraaf.
Wanneer de verzekering twijfelt aan de betrouwbaarheid van een klant, kan ze privédetectives mandateren om met alle wettelijke middelen daarvan de bewijzen te vinden. Het Facebook-profiel van de klant is er daar een van. Volgens Pieter Wils van Assuralia is het absoluut geen dagdagelijkse bezigheid van de verzekeraar om zijn klanten op Facebook te checken. “Enkel bij zware vermoedens gebeurt het dat de privédetective online informatie verzamelt”, aldus Wils in Het Belang van Limburg. Via