14.09.2011
Social Media

Gebruikers sociale netwerken delen relatief weinig merkinfo

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg
gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg

Op Facebook hebben consumenten meer interactie met merken dan op andere sociale netwerken, maar toch blijft communicatie daarover relatief beperkt. Zo blijkt uit een onderzoek Constant Contact uitgevoerd door Chadwick Martin Bailey. De onderzoekers merken op dat de meeste consumenten op Facebook maximaal met tien bedrijven in communicatie treden. Er blijkt echter vooral dat de gebruikers die commerciële informatie zelden met elkaar delen. “Er zijn veel redenen om een merk op Facebook te ondersteunen,” voeren de onderzoekers aan.

De meerderheid volgt merken op het sociale netwerk echter vooral omdat ze al klant zijn (58%) of omdat ze informatie willen over promoties en kortingen die worden geboden (57%). Slechts weinig gebruikers worden zomaar fan van een merk dat ze op het sociale netwerk tegenkomen. Een overgrote meerderheid van 78% volgt minder dan tien merken op Facebook.

Eens een gebruiker een fan wordt van een merk, blijft de interactie volgens de onderzoekers relatief passief. Een meerderheid van 77% doet weinig meer dan de updates en berichten van het bedrijf lezen. Slechts 17% neemt de moeite om merkinformatie met andere gebruikers uit hun vriendennetwerk te delen. Bovendien publiceert slechts 13% nieuws over merken in zijn eigen berichten.

Merken moeten niet alleen een fangroep opbouwen, maar ervoor zorgen dat er ook een daadwerkelijk engagement wordt gecreëerd,” benadrukt Mark Schmulen, general manager social media bij Constant Contact. “Merken moeten content publiceren die tot een sterkere relatie met de gebruiker leidt en die fans aanzet om de aangeboden content met hun vrienden te delen. Het is immers de mogelijkheid om gemakkelijk content te delen over een breed netwerk die van Facebook een krachtig instrument maakt.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 56% van de respondenten aangeeft meer geneigd te zijn om een merk aan een vriend aan te bevelen nadat ze zelf fan zijn geworden. Ook zegt 51% meer geneigd te zijn om een product van een merk te kopen nadat ze fan zijn geworden. Daarnaast wordt opgemerkt dat 76% van de gebruikers nooit de formele band met het merk verbreekt. Via

Share this post