07.06.2011
Social Media

Kan Facebook het einde van Google betekenen?

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
kan-facebook-het-einde-van-google-beteke.jpg
kan-facebook-het-einde-van-google-beteke.jpg

Kan Facebook Google bedreigen? Veel meer dan dat, aldus Ben Elowitz op TechCrunch. Facebook kan zelfs het einde van Google betekenen. Een stelling die absurd klinkt, want Google lijkt toch echt onverslaanbaar. Het zoekalgoritme geeft nog steeds de meest nauwkeurige resultaten – voor anonieme gebruikers. Maar mocht Facebook -dat het gedrag van 700 miljoen gebruikers in kaart kan brengen- een zoekmachine lanceren, dan zouden de resultaten op specifieke individuen kunnen worden toegspitst. En net als gerichte advertenties, zou Facebook gerichte zoekresultaten kunnen aanbieden.

De Facebookdata staan toe een veel nauwkeuriger idee te krijgen van waar iemand echt in is geïnteresseerd; meer nog, Facebook weet met aan de werkelijkheid grenzende nauwkeurigheid waarin iemand écht geïnteresseerd is. En net daarom heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg een gigantische voorsprong op Google, mocht het ooit beslissen die richting uit te gaan.

Want indien Google zijn model heeft gebouwd rond het selecteren van de webpagina’s – uit alles wat op het web aanwezig is – die de anonieme zoeker naar alle waarschijnlijkheid geven waar hij naar op zoek is, denk dan eens na over het volgende: Facebook weet grotendeels al welke webpagina’s dat individu interesseren- specifiek én direct. Nog sterker zelfs: Facebook kent al onze individuele en collectieve patronen goed genoeg om te weten wat ons bevalt, zelfs wanneer we niet expliciet aangeven dat we ergens naar op zoek zijn (denk maar aan de Like-functie).

Uiteraard heeft Google vele andere producten naast zijn zoekmachine. Maar de kern van Google’s bestaan aantasten zou wel eens fatale gevolgen kunnen hebben, zo besluit Elowitz. Via

Share this post