Naarmate de populariteit van online video toeneemt, maken ook reclame en sponsoring steeds meer hun opwachting op het platform.
Maar de echte meerwaarde van online video voor het bedrijfsleven blijkt eerder in het creëren van daadwerkelijke videocontent in plaats van reclamespots te liggen. Dat is de conclusie van een rapport van SundaySky. Er wordt aan toegevoegd dat een zoekoptimisatie voor online video grote voordelen kan bieden voor online adverteerders.
“Uit het onderzoek blijkt onder meer dat tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 32% van de retailers gebruik maakt van online videomogelijkheden. Dat betekent een stijging met 10 procentpunten tegenover het kwartaal ervoor. Uit de cijfers blijkt bovendien dat het inschrijven van consumenten op YouTube-kanalen van retailers met 20% is gestegen.” Verder merkt Vidblog op dat 18% van de belangrijkste zoekresultaten online videocontent omvat.
Tijdens Q1 van dit jaar werden op YouTube in totaal 96.000 online retailvideo’s geplaatst. Dat betekent een stijging van 9% ten op zichte van het kwartaal hiervoor, die video’s werden in totaal 420 miljoen keer bekeken, een toename van 13%. Sportartikelenfabrikant Nike en elektronicaverkoper Systemax zijn de meest succesvolle merken op het online videoplatform.
“De onderzoekers stelden ook vast dat consumenten bij belangrijk nieuws massaal naar het internet grijpen, vooral wanneer het gebeuren zich tijdens de werkdag situeert,” aldus BizReport. “Onder meer bij de tsunami in Japan bleek het internet een piekperiode te kennen. Dat wijst erop dat de consument bij belangrijk nieuws naar het snelst beschikbare medium grijpt en niet langer wacht tot hij ’s avonds thuis naar televisie kan kijken om op de hoogte te blijven van de actualiteit.”
Via