Alhoewel het gerucht niet is bevestigd lijkt het succes van Android onder druk te staan. Van alle verkochte Android telefoons zou 30-40% worden teruggebracht naar de winkel door tegenvallende prestaties en het “het is geen iPhone” argument. Dit terwijl bij de iPhone een laag “terugbreng” percentage van 1.7% wordt afgegeven. Dit zou een grote impact kunnen hebben op bedrijven die willen investeren in mobiele ontwikkelingen.
Onlangs publiceerde onder andere Samsung goede verkoopcijfers voor hun Android Galaxy SII telefoon. Ook andere producenten van Android telefoons deden dat en zelfs Google claimde 500.000 nieuwe Android telefoon activaties per dag. Mocht het gerucht waar zijn kan het een belangrijke herijking van de gerapporteerde mobiele marktaandelen betekenen.
In februari van dit jaar werd er tijdens de Mobile world conference 2011 (#MWC11) nog bekend gemaakt wat volgens het bedrijf iCrossing de wereldwijde marktaandelen waren in een groot aantal landen.
Het bedrijfsleven heeft in toenemende mate interesse in de mobiele markt. Met name door de massale vraag vanuit consumenten om smartphones. Dit positieve initiatief leidt echter nog te vaak tot een deceptie. Bedrijven willen van nature uit kunnen gaan van bepaalde zekerheden die hun investeringen onderbouwen. Denk aan bereik in doelgroepen en totale marktgroei + marktverdeling in OS (telefoon besturingssoftware). Als er wordt geinvesteerd in een applicatie op een bepaald type OS moet het potentieel bereik onder de doelgroep wel voldoende zijn.
Door de vele spelers op de markt van smartphones en de verschillende (snel innoverende) OS’en is er nagenoeg geen bedrijf dat consequent en met voldoende zekerheid cijfers rapporteert. Dit maakt de stap naar mobiele toewijding voor veel bedrijven moeilijker. Gok je op 1 type telefoon/OS/leverancier of ga je voor “cross-platform” en daarmee voor een hoge investering.
De trend die ik denk te zien is vooral bij dienstverleners een voorzichtige stap in mobiel internet en minder in mobiele apps. Voor marketing doeleinden worden low-end apps gebruikt die simpel in opzet zijn en een campagne/tijdelijke ondersteunende werking hebben. Deze zijn vaak relatief eenvoudig door te vertalen over OS platformen heen. Hierbij wordt steeds vaker gebruik gemaakt van derde partij diensten via zogenaamde API’s. Daarmee is voor de ontwikkeling van nieuwe apps en diensten niet meer de hoofdprijs nodig en kan sneller worden ontwikkeld.
In mijn visie zal de mobiele markt op de midden-lange termijn duidelijker verdeeld worden en komen er in toenemende mate industrie standaarden die ontwikkeling van nieuwe apps en diensten eenvoudiger maken.
Veel bedrijven die nu nog roepen “doe mij een app want dat is wat onze doelgroep wil” gaan inzien dat ze op een consistente en relevante manier mobiel moeten integreren in hun bedrijfsvoering op basis van de klantbehoeften. De klant is al mobiel en begrijpt beter wat het wil en niet wil dan menig bedrijf zich realiseert.
We zijn er nog lang niet maar ik heb goede hoop en werk graag mee aan deze beweging!
Disclaimer: Mark de Kock is oprichter van interactief bureau Mobylizr gespecialiseerd in mobiele communicatie
Image: UberPhones, Wired