Bijna iedere (volwasse) Nederlander heeft een mobiele telefoon. Die telefoons worden langzamerhand allemaal smartphones. Je mobiele telefoon heb je – zeker als je op weg gaat – altijd bij je. Vrijwel niemand deelt zijn mobieltje met een ander, waarom ook want ook die ander heeft er zelf één! Iedere mobiele telefoon is uniek herkenbaar, niet via zijn telefoonnummer, maar door zijn unieke SIM-nummer. Iedere telefoon ontvangt niet alleen signaal maar zendt ook zelf een signaal uit. Dat signaal is steeds uniek en identificeert dus de drager van de telefoon die ook uniek is.
Als je je telefoon verliest of kwijt bent, zal je als eerste je provider daar op de hoogte van stellen en je sim-kaart laten blokkeren. Kortom de mobiele telefoon is een onovertroffen middel om de drager ervan draadloos en (welhaast) feilloos te identificeren. We realiseren ons dat misschien nog niet ten volle, maar met de databank van de providers zijn mobiele telefoons een zeer betrouwbare manier om iemands identiteit vast te stellen. Daar moet je dus iets mee kunnen doen. Google heeft dat begrepen en heeft nu aangekondigd van je mobiele telefoon je elektronische portemonnee én portefeuille te maken.
Google zegt dat het inmiddels “field-tests” houdt om te kijken in hoeverre het systeem praktisch werkt: je gebruikt je mobiele telefoon om je te identiceren en geld over te maken. Zeker handig als het gaat om micro-payments zoals je normaal met contantgeld uit je portemonnee doet. Maar als je in staat bent in een database je unieke kenmerken van je mobiele telefoon te koppelen aan je bankrekening, dan kan je die ook koppelen aan je credit-cards, je loyalty-card, punten sparen bij aankopen, je ponsplaatje van de poli, je vezekeringsbewijzen, je rijbewijs-gegevens, je online gekochte toegangskaarten, je opleidingen en werkervaring, en je medische dossier, als je dat laatste al zou willen! In ieder geval kunnen de (lokale) ondernemers en alle online webshops gemakkelijk aan dit systeem acties, coupons en kortingen koppelen. Het verschil tussen online en offline lokale marketing zal hiermee ook voor een deel gaan verdwijnen.
Bij het identificeren en autoriseren wordt door Google dan gebruik gemaakt van zogenaamde “Near Field Communicatie” (NFC) welke een uniek signaal geeft op zo’n 10cm. Sommige mobiele telefoons hebben het al ingebouwd en de verwachting is dat het een standaard functionaliteit wordt. In Nederland is daar al met de Rabobank, Diergaarde Blijdorp en voor het kopen van kroketten bij de Febo mee geëxperimenteerd. De werking is eenvoudig: je houdt je mobiel gewoon bij de betaalautomaat en “pinnen” maar.
Het systeem is nog maar bescheiden operationeel en zal eerst in de VS worden geïmplementeerd, want je hebt lokaal natuurlijk wel de medewerking van banken nodig. Nu werkt het met Mastercard PayPass en is compatibel met het Nexus S 4G systeem van Sprint. Het wordt een open-systeem dus de funcionaliteit en Apps komen ook beschikbaar voor de niet-androidplatforms. Zoals we van Google gewend zijn hebben ze inmiddels grote partijen voor dit systeem aan zich weten te binden.
O ja: als zo’n betalingssysteem (dat je telefoon een portemonee kan zijn) alom geaccepteerd is, dan is er natuurlijk nog één stap te gaan: gewoon een simkaartje bij je schouderbladen onder de huid laten implanteren: loop een winkel binnen en bij de poortjes weet Google al met wie en hoe (en of!) er kan worden afgerekend. Dat is pas echt handig!?