Facebook’s recente overname van Instagram voor 1 miljard dollar bewijst dat het bedrijf de wanhoop nabij is. CEO Mark Zuckerberg spendeert nu bergen geld in een wanhoopspoging om cool te blijven. Tevergeefs want het gigantische bedrijf is, met haar bedrijfspagina’s en reclame, al lang niet cool meer. Iedereen gebruikt nog altijd Facebook, maar dat is eerder uit gemakzucht dan uit liefde.
Mocht er straks weer iets beter op de markt komen, dan zijn de gebruikers zo weer weg, aldus Geoffrey James op Inc.com, die in Facebook de volgende MySpace ziet.
LinkedIn is een totaal ander verhaal. In tegenstelling tot Facebook is LinkedIn niet kwetsbaar voor andere, meer coole alternatieven. LinkedIn specialiseert zich immers in fundamenteel saaie informatie: zaken en CV’s. Deze functionaliteit is voor LinkedIn veel belangrijker dan cool zijn.
Het fundamentele verschil tussen Facebook en LinkedIn? Facebook is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat alles probeert te zijn voor iedereen, LinkedIn is het perfecte voorbeeld van een bedrijf dat zich focust op een bepaalde niche. Met als gevolg dat LinkedIn een trouwe database aan klanten verzamelt, terwijl Facebook geld over de balk gooit in een poging relevant te blijven.
Klanten willen dat je één ding erg goed doet, niet dat je alles tegelijkertijd doet, dat maakte Yahoo CEO Thompson ook al bekend. Als je dit toch probeert, zul je altijd het risico lopen om vervangen te worden door iets beters. Via