In het onderzoek ‘The Forrester Wave: Email Marketing Vendors, Q1 2012‘ van januari is Forrester ‘verrast’ dat een volwassen vakgebied als e-mailmarketing levendig en in ontwikkeling is. Het onderzoek is afgenomen onder klanten (corporate e-mail marketeers) van ’s werelds grootste aanbieders van e-mailmarketing services. E-mail marketeers noemen de integratie van e-mail met andere kanalen de grootste uitdaging voor de komende 2 jaar.
Forrester signaleert, ten opzichte van het vorige onderzoek in 2009, een aantal belangrijke ontwikkelingen op het gebied van e-mail marketing. Ten eerste concludeert het dat e-mail marketeers ‘volwassen‘ zijn geworden. Ondanks dat sommige e-mail marketeers het werk nog kwalificeren als ‘geploeter‘, maakt het merendeel van hen gebruik van de laatste e-mailmarketing technieken, wordt e-mail campagnematig ingezet en segmentatie toegepast. Daarnaast is de trend zichtbaar dat e-mailmarketing steeds meer geïntegreerd wordt met andere online kanalen, dit gecombineerd met klantenservice en het gebruik ervan om offline campagnes kracht bij te zetten.
Forrester vroeg e-mail marketeers tevens welke uitdagingen zij voor de komende 2 jaar zagen. De belangrijkste uitdaging is het verbeteren van de integratie van e-mail met andere kanalen. Rommert Crépin, CheetahMail specialist, beaamt dit: “E-mail marketing is volwassen geworden. Op de vraag hoe ‘opens’ en ‘click-through-rates’ te verhogen hebben we genoeg adequate antwoorden. Een goede koppeling met social media is waar veel e-mail marketeers om vragen.“
Onderzoek
Het Forrester Wave-onderzoek wordt verricht door Forrester Research, een onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau dat zich richt op technologie en marketing. Forrester baseert zijn conclusies op resultaten uit enquêtes, demo’s en gesprekken afgenomen bij in totaal ruim 100 e-mail marketeers. Onderwerpen als dienstverlening, strategie en welke plek de aanbieder van e-mail marketing services in de markt inneemt werden onderzocht door Forrester. Forrester onderzocht alleen aanbieders van e-mail marketing services met een minimale omzet van $ 100 miljoen uit e-mail activiteiten, met minimaal 1000 werknemers en waar klanten bereidt waren om mee te werken aan het onderzoek.