comScore publiceert vandaag een overzicht van het internetgebruik in Europa dat aantoont dat 379,4 miljoen Europeanen online zijn geweest in november 2011, gemiddeld 27,8 uur per persoon.
Het onderzoek maakt gebruik van comScore’s onderzoekspanel, dat het geaggregeerde internetgebruik van 49 Europese landen toont en individuele rapportages biedt over 18 landen in Europa. De bevindingen toonden aan dat 47,8% van de Europeanen kranten sites bezoekt, met een opmerkelijk percentage bezoeken van de top 5 kranten sites voorafgegaan door een bezoek aan Facebook.
Vorig jaar november bezochten 181,5 miljoen unieke personen in Europa kranten sites, een groei van 9% ten opzichte van een jaar eerder. De Daily Mail trekt nog altijd het grootste publiek aan met 20,1 miljoen unieke bezoekers, gevolgd door de Guardian met 15,7 miljoen unieke bezoekers. De Turkse kranten Hürriyet en Milliyet en de Duitse krant Bild maken de top 5 compleet en waren bij elkaar goed voor ongeveer 10 miljoen unieke bezoekers.
Een analyse van de sites die bezocht worden door Europeanen, voordat ze een bezoek brachten aan de top 5 kranten sites, toont aan dat tenminste 12% eerst een site van Google bezocht. Dit percentage is aanzienlijk hoger bij de Daily Mail en de Guardian (meer dan 23% van het inkomende verkeer op de sites). Tenminste 10% van de bezoeken werden voorafgegaan door een bezoek aan Facebook (deze data bevatten zowel directe verwijzingen naar Facebook links als bezoeken door gebruikers via het intypen van een webadres na een bezoek aan Facebook).
Snelst groeiende sites in Europa
Verder blijven de sites van Google de meest populaire websites in Europa. In november 2011 goed voor 347,3 miljoen unieke bezoekers, een bereik van 91,5 procent van de totale Europese internetdoelgroep.
Ondertussen blijft het Russische sociale netwerk VKontakte koploper op het gebied van engagement van de meest populaire websites. Europese bezoekers spendeerden gemiddeld 438,9 minuten (7,3 uur) op deze site. De snelst groeiende websites in Europa van oktober tot november waren home improvement leverancier Kingfisher (een groei van 21%), gevolgd door de Franse film website AlloCiné sites (een groei van 19%). Ook LinkedIn en Groupon vielen onder de snelst groeiende websites, met een stijging van respectievelijk 6% en 4%.