Veel kranten zien het aantal oplages van de papieren editie dalen. New times demand new journalism. Maar bij NRC Media zet de groei wel door. De betaalde oplage van NRC Handelsblad steeg in het derde kwartaal van 2011 met 2,5% ten opzichte van 2010, tot gemiddeld 184.917 kranten per dag. De oplage van nrc.next steeg zelfs met 6,3%, tot 74.286. Dat terwijl de totale oplage van alle betaalde kranten in Nederland in het derde kwartaal juist met 3% daalde, aldus Het Oplage Instituut (HOI) vandaag.
NRC Handelsblad groeit sinds de krant in maart 2011 is overgegaan op het compacte formaat. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch voerde meer vernieuwingen door. “De krant is toegankelijker, relevanter en breder geworden,” aldus Vandermeersch. “De vormgeving is opgefrist en de krant is uitgebreid,” licht uitgever Hans Nijenhuis toe. “Sinds april verschijnt er op woensdag een filmbijlage bij de krant en de zaterdagkrant is meer een weekendkrant geworden. Naast vertrouwde onderwerpen als wetenschap en opinie is daarin ook ruimte voor persoonlijke financiën bij economie en de aangename kanten van het leven, in Lux en sinds september, ook in het nieuwe glossy magazine DeLUXE. Deze aanpak werpt zijn vruchten af en trekt nieuwe lezers.“