Van alle media garandeert een televisiereclame nog steeds het grootste bereik, maar de return-on-investment ligt daarbij toch lager dan bij online platformen. Zo blijkt uit een Brits onderzoek van de bureaus GfK en Kantar Worldpanel naar crossmedia-campagnes van een aantal producenten van consumptiegoederen. Er wordt aan toegevoegd dat het internet op het gebied van bereik inmiddels een belangrijke concurrent vormt van de gedrukte media en buitenreclame.
“Uit het onderzoek blijkt dat televisiecampagnes 73% van de online consumenten bereiken,” aldus Online Media Daily. “De gedrukte pers haalt een score van 39%, terwijl outdoor een eindresultaat van 28,7% laat optekenen. Online reclame haalt een bereik van 33,5%, waarbij display een score van 28,8% laat optekenen, gevolgd door video (11,3%) en zoekopdrachten (2,3%).“
Op het gebied van return-on-investment laat het internet in het onderzoek een score van 9% optekenen, gevolgd door gedrukte media (8%), televisie (7%) en outdoor (6%). Uit het onderzoek blijkt ook dat digitale campagnes ook een belangrijk bereik realiseren bij consumenten die niet aan televisie-reclame worden blootgesteld. “Minstens 25% van de consumenten die minstens één online reclame hebben gezien, worden nooit blootgesteld aan de begeleidende televisiespot,” voeren de onderzoekers aan. Via