comScore heeft vandaag een overzicht uitgebracht van internetgebruik in Europa dat aantoont dat in augustus 2011 372,1 miljoen unieke personen online zijn geweest, met gemiddeld 25,4 uur per persoon.
Verder blijven de sites van Google de meest populaire websites in Europa in augustus met 337,7 miljoen unieke bezoekers (een stijging van 6% vergeleken met vorig jaar), dat is een bereik van 90,8% van de totale Europese internetdoelgroep. Microsoft sites staan op de tweede plaats met 255,9 bezoekers (68,8 procent bereik), op de voet gevolgd door Facebook op de derde plaats met 245,3 miljoen bezoekers (65,9% bereik).
Het Russische sociale netwerk VKontakte blijft koploper op het gebied van engagement van de meest populaire websites, Europese bezoekers spendeerden gemiddeld 429,6 minuten (7,2 uur) op de site. Facebook, dat op het gebied van engagement op de tweede plaats staat, verstevigd zijn positie met 10 procent groei in bezoekduur in vergelijking met vorige maand. Gebruikers spendeerden gemiddeld 348 minuten (5,8 uur) op de website. Facebook behaalde ook het hoogst aantal pageviews in augustus, 163,5 miljard, dat staat gelijk aan 16,5 procent van alle bezochte pagina’s in Europa. De gemiddelde Europese bezoeker bekeek 666 pagina’s op Facebook in augustus, iets meer dan VKontakte, die een gemiddelde haalde van 608 bekeken pagina’s per bezoeker.
Uitgelicht: engagement van entertainmentsites groeit met 10%. In Augustus 2011 hebben in totaal 345,8 miljoen Europese unieke bezoekers entertainment websites bezocht, een groei van 10% ten opzichte van vorig jaar. Zij spendeerden gemiddeld 174,5 minuten (2,9 uur) op deze sites, wat neerkomt op 10% stijging van de gemiddelde engagement. Van de meest populaire entertainment categorieën, laat de categorie ‘film’ de grootste groei in bezoekersaantallen zien met een stijging van 18% in het afgelopen jaar.
YouTube trok de meeste bezoekers in de categorie entertainment met een aantal van 213,4 miljoen, oftewel meer dan 5 op de 10 Europeanen. YouTube staat ook op de eerste plaats op het gebied van engagement, bezoekers spendeerden gemiddeld meer dan 150,6 minuten (2,5 uur) op de site in augustus. In termen van engagement slaat YouTube een groot gat ten opzichte van andere sites. Muziek video website VEVO staat op de tweede plaats met 81,1 miljoen bezoekers, een groot deel daarvan komt via VEVO’s YouTube kanaal. Van de top 10 entertainment sites, laat VEVO de meeste groei zien met 55% in het afgelopen jaar. De Franse video-sharing site Dailymotion.com en de Duitse ProSiebenSat1 sites behoren tot de lokale Europese websites die in de top 10 staan van deze categorie.