12.07.2011
Online

Onderzoek Buzzcapture : Google+ grootste bedreiging voor Facebook

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
onderzoek-buzzcapture-google-grootste-be.jpg
onderzoek-buzzcapture-google-grootste-be.jpg

Nederland heeft de lancering van Google+, overwegend positief ontvangen. Dat blijkt uit een sentimentanalyse van Buzzcapture. Het nieuwe sociale netwerk van Google wordt positief ontvangen in 23% van de uitingen, een minderheid van de uitingen (16%) had een negatieve teneur.

De strategie van Google om een beperkt aantal uitnodigingen voor Google+ ter beschikking te stellen heeft weliswaar tot veel extra exposure geleid, maar de keerzijde is dat er weinig te beleven is voor de eerste gebruikers”, aldus Alex van Leeuwen, directeur van Buzzcapture. “De discussies in de sociale media worden gekenmerkt door een mengeling van frustratie en bewondering voor Google+. Frustratie over de lanceringsstrategie en het gebrek aan activiteit in het netwerk; bewondering voor het design en enkele vernieuwende features, zoals Circles en Hangouts, die beter uitgewerkt lijken dan bij de (beoogde) concurrent Facebook.” 

Opvallend is ook de focus op de titanenstrijd “Google vs. Facebook” in de sociale media. Facebook (n=3.831) wordt in ruim 15 procent van de uitingen genoemd in combinatie met Google+, terwijl Hyves in 1.212 uitingen over Google+ voorkomt. Er wordt voorspeld dat Google+ binnen 6 maanden groter zal zijn dan Facebook. Het nieuwe sociale netwerk wordt gezien als de grootste bedreiging voor Facebooken ook denkt men dat Google+ een geduchte concurrent is voor andere sociale media platformen, zoals Twitter en Linkedin.

Logischerwijs is ‘invite’ – uitnodiging – de meest besproken term. De vraag en aanbod van invites vindt voornamelijk plaats op Twitter. De vraag naar invites is zo groot dat er wordt gesproken over het aanbieden van invites via E-bay en uitnodigingen worden verloot in ruil voor volgers op Twitters of Likes op Facebook fanpages. 

Buzzcapture heeft van 28 juni tot en met 7 juli 2011 de sentimenten in berichtgeving op social media en op het web – bijna 25.000 (*) online uitingen – rondom de lancering van Google+ geanalyseerd. Het buzzvolume over de technologiereus vertoonde vlak na de lancering van Google+ een stijging van liefst 230 procent. Het volledige onderzoek kun je hier downloaden.

Share this post