31.05.2011
Social Media

Wat moet je eigenlijk met al die Facebook fans?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
wat-moet-je-eigenlijk-met-al-die-faceboo.jpg
wat-moet-je-eigenlijk-met-al-die-faceboo.jpg

Een hele hoop fans op de Facebook pagina van je bedrijf is natuurlijk prachtig. Het is een teken dat klanten en consumenten zich verbonden voelen met je merk. Ook de promotionele waarde van veel fans is aantrekkelijk, want als je de meeste fans hebt sta je in de lijstjes op de blogs en geldt je als ‘best practice‘.

Co-creation en onderzoeksbureau Redesignme vond het tijd voor een nieuwe fase. Een fase waarin ze niet alleen kijken naar de grootte, maar ook meer naar de innovatieve en creatieve meerwaarde van die groep. Bedrijven die aanwezig zijn op Facebook kunnen vanaf vandaag zogenaamde ‘challenges‘ voorleggen aan hun fans door gebruik te maken van een Facebook Applicatie. Met die challenges kunnen bedrijven vraagstukken voorleggen aan hun fans. Ideeën, concepten (en feedback daarop) kunnen worden geplaatst en zijn openlijk te bekijken. De likes op de inzendingen zorgen voor een verfrissende jurering door de doelgroep zelf.

Maxim Schram, CEO van Redesignme legt uit: “De laatste tijd zien we dat steeds meer bedrijven de weg vinden naar Facebook. Hema heeft bijvoorbeeld al bijna 30.000 fans, en Red Bull rekent al bijna 20 miljoen Facebookers tot hun achterban. Tot op heden ging deze relatie vooral over zenden en ontvangen, maar stel je eens voor wat voor gigantische bron van creativiteit je aan kan boren wanneer je die fans ook daadwerkelijk gaat betrekken en mee laat denken.

Wanneer iemand op de welbekende ‘vind ik leuk‘ knop drukt, geeft diegene eigenlijk aan; “ik voel me connected”. Hij of zij wil graag informatie ontvangen, maar die betrokkenheid zal veel verder gaan. Mensen zijn ontzettend creatief en willen vaak belangeloos meedenken over (bijvoorbeeld) merkinnovaties, evenementen of productontwerpen. Deze mensen zitten midden in de doelgroep, hebben zelf aangegeven betrokken te willen worden en zitten vol met passie en creativiteit.

Extrema is de eerste organisatie die aan de slag gaat met de Facebook applicatie. Zowel in Nederland, Belgie als Noorwegen loopt er nu een challenge. “Contact met de bezoekers van onze festivals, ook buiten de festivals om, is waar we altijd naar op zoek zijn. De mogelijkheden die Facebook biedt in combinatie met deze Social App sluiten daar perfect op aan. We beginnen nu met een prikkelende actie en zien veel mogelijkheden passend bij onze toekomstplannen” aldus Cindy Pielstroom, Creative Director van Extrema Festivals.

Bekijk de Social App hier op de Facebook pagina van Extrema Outdoor.

Share this post