“Ondanks de toevoeging aan de markt van tablets als de Samsung Galaxy en de Motorola Xoom in de VS domineert Apple met de iPad nog altijd de markt.” Zo begint Nielsen de samenvatting van de resulaten van onderzoek in de VS onder tablet bezitters.
Apple’s iPad had met 82% ruimschoots het grootste aandeel, opgesplits tussen het Wi-Fi model (43%) en 3G + Wi-Fi (39%). Het is wel iets minder dan de 90% die Steve Jobs claimde tijdens de lancering van de iPad 2 begin maart.
Samsung, Dell en Motorola Mobility, met respectievelijk 4%, 3% en 2% werden overschaduwd door ‘other’ met 9%.
Geen grote verassing, tablets die draaien op Google’s Android OS zijn niet echt ‘stormachtig’ gelanceerd. Volgens Nielsen is het veel interessanter te kijken naar hoe tablets hun slag hebben geslagen tegenover het PC gebruik en electronische devices:
– 35% of tablet owners who also own a desktop computer reported using their desktop less often or not at all.
– 32% of those who also owned laptops said they used their laptop less often or never.
– 27% of those who also own eReaders said they use their eReader less often or not at all.
– 27% who also own portable media players use their media players less often or not at all.
– 25% tablet owners who own portable games consoles are using those devices less often, if at all, since purchasing a tablet.