09.05.2011
Technology

Apple is het meest waardevolle merk

By: Jeroen de Hooge

BlogTechnology
apple-is-het-meest-waardevolle-merk.jpg
apple-is-het-meest-waardevolle-merk.jpg

Apple heeft de positie van Google [report] als ’s werelds meest waardevolle merk overgenomen, aldus Bloomberg. Apple’s merkwaarde steeg met 84% in het afgelopen jaar tot 153,3 miljard dollar. Google verloor 2% en staat nu op 111,5 miljard dollar, daarmee is de zoekgigant na 4 jaar ‘lijstaanvoerder af‘. IBM steeg met 17% en heeft de derde plek overgenomen van McDonald’s.

Nieuwe versies van de iPhone en iMac en natuurlijk de introductie van de iPad tablet hebben Apple geholpen de verkopen en winst in het laatste kwartaal bijna te verdubbelen. Apple, dat al in mei 2010 het stokje overnam van Microsoft, heeft het marktaandeel op de wereldwijde telefoon markt vergroot en is met afstand de marktleider op de tablet markt.

Facebook, het grootste sociale netwerk, steeg met het snelste met zo’n 246%, naar plek nummer 35 met een waarde van 19,1 miljard dollar. Baidu, de rivaal van Google in China, was runner-up met 141% naar plaats 29 met een merkwaarde van 22,6 miljard dollar. 12 van de top 100 merken komen overigens uit China, met China Mobile als hoogst genoteerdeop de 9e plek.

Rob van Benthem, Millward Brown Nederland: “Vorig jaar, toen de economie overal ter wereld aan het bijkomen was van de economische crisis, zijn alle merken uit de top 100 met 17% in waarde gestegen. Sinds 2006 zijn de merken zelfs met 64% waarde toegenomen. Sterke merken zijn niet immuun voor wisselvalligheden van de markt, maar zijn wel beter beschermd, voorbereid, vindingrijk en veerkrachtig. Het loont dus om te investeren in een sterk merk.

Nederlandse merken
Dit jaar staat Shell op de 51e plaats in de top 100. Dit is een lichte daling vergeleken met 2010, toen Shell op de veertigste plaats in de wereldwijde lijst stond. De merkwaarde van vijftien miljard dollar is onveranderd gebleven. In de categorie Oil & Gas staat Shell op de tweede plaats, vlak onder het Amerikaanse ExxonMobil. Het Nederlandse biermerk Heineken is de nummer drie op de lijst van de meest waardevolle biermerken wereldwijd. Heineken’s merkwaarde is ten opzichte van vorig jaar met 26% gestegen naar 6,5 miljard dollar.

Share this post