10.04.2012
Social Media

Waarom Facebook Instagram wel moest kopen

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media
waarom-facebook-instagram-wel-moest-kope.jpg
waarom-facebook-instagram-wel-moest-kope.jpg

Nog maar amper 12 uur geleden ontplofte het internet weer eens toen Facebook bekend maakte dat het de populaire photo-sharing service Instagram heeft over genomen. Het overnamebedrag wat wordt genoemd is 1 miljard dollar (770 miljoen euro). Is dat logisch, absoluut niet, maar probeer dat maar eens uit te leggen.

De overname is op z’n minst opmerkelijk als je beseft dat het nog maar 9 maanden geleden is dat TechCrunch met gelekte screenshots in het nieuws wist te komen over een photo-sharing service van Facebook zelf. Voor de intimi van het internet was het duidelijk, Mark Zuckerberg rook bloed en wilde een killer-app ontwikkelen als tegenhanger van Instagram. 

Wat de reden is geweest van het ophouden van de app weet niemand precies, al worden er vergelijkingen gemaakt met Facebook Places als tegenhanger van Foursquare. Een applicatie die Facebook weer uit de lucht haalde wegens tegenvallende gebruikscijfers. 

facebook_instagram

Facebook zal Instagram niet hebben gekocht vanwege de vele miljoenen gebruikers maar had in de strijd om de macht met Google+ en Twitter (beiden zullen zeker naar Instagram hebben gekeken) wel degelijk een goeie photosharing app nodig. In die zin is het netjes te noemen dat Zuckerberg een van de meest populaire apps nu overneemt en zou je kunnen stellen dat hij zich bijna verplicht voelde een statement te maken naar zijn eigen wereld. Wat goed is koop je. Daarnaast zijn foto’s voor Facebook een essentiele lifeline en heeft het bedrijf niet bijster veel ervaring met mobile platformen. Instagram heeft beide wel met als toetje een geweldig viraal product.

Mark Zuckerberg is er helder in als je zijn persoonlijke bericht op Facebook leest: ‘I’m excited to share the news that we’ve agreed to acquire Instagram and that their talented team will be joining Facebook‘ om een stuk verder te vervolgen met ‘This is an important milestone for Facebook because it’s the first time we’ve ever acquired a product and company with so many users. We don’t plan on doing many more of these, if any at all. But providing the best photo sharing experience is one reason why so many people love Facebook and we knew it would be worth bringing these two companies together. Bij Instagram werken 12 mensen.

Wie het bericht leest begrijpt dat het niet bij alleen een overname blijft maar dat Facebook en Instagram volop door zullen ontwikkelen. Ook Kevin Systrom is duidelijk in z’n nopjes. Met een miljard (deels in aandelen Facebook) op de bank is dat overigens niet zo bijzonder moeilijk. Systrom: ‘It’s important to be clear that Instagram is not going away. We’ll be working with Facebook to evolve Instagram and build the network. We’ll continue to add new features to the product and find new ways to create a better mobile photos experience’.

‘My best guess’ is een integratie van Instagram op digitale camera’s, en niet langer alleen op mobile devices maar werkend op welk digitale foto platform dan ook. Die uitdaging lijkt voor partijen als Facebook niet echt groot meer. Wanneer die stap wordt gemaakt en Facebook ook hoge resolutiebeelden zoals op Flickr gaat ondersteunen heeft ook die service zijn langste tijd gehad. 

Share this post