Bij de laatse presidentsverkiezing in Amerika speelde voor het eerst sociale media een belangrijke rol. De campagne van Barack Obama is als we alle verhalen moeten geloven mede door de inzet van sociale media (Social Media Optimizing met Obama) een doorslaand succes geworden.
Samen met de Facebook cofounder Chris Hughes werd een strategie ontwikkeld om met social media veel kiezers met veel kleine bedragen te laten doneren, wat de omkeerde strategie was om een klein aantal bedrijven met hoge bedragen te strikken. Bij een presentatie van Randi Zuckerberg, de zus van .. inderdaad Mark, tijdens een sessie van het Creativity World Forum vertelde ze dat gedurende de Obama campagne zij “campaign manager” was geweest voor de inzet van social media. Toeval bestaat niet en nog steeds duikt Mark Zuckerberg regelmatig op met Obama in TV shows en presentaties.
Duidelijk is dat vandaag het hebben van veel volgers en likes een belangrijk voordeel kan zijn tijdens de presidentsverkiezingen. Het bereik van de politieke boodschap met miljoenen volgers is een stuk eenvoudiger. Dat het wellicht nog belangrijker is om ook “celebs” met nog meer volgers kleur te laten bekennen voor wat betreft hun politieke voorkeur is minstens zo belangrijk. Onderstaande infographic is gebaseerd op Facebook en Twitter … and the winnar is ? [Idee PRMarketing.com]