Social Media lijkt een steeds populairder kanaal te worden voor autofabrikanten. Zo heeft een Noors reclamebureau een aardige actie bedacht om aan te tonen hoe zuinig de nieuwe Golf Bluemotion is door een z.g. BlueMotion Roulette game te organiseren.
Inzet was hoeveel km de auto zou gaan rijden op een enkele tank brandstof. De route werd vooraf bepaald m.b.v. Google Maps en Streetview. Via (dure) TV Reclame en een speciale microsite, onontbeerlijk om een actie op gang te trekken, konden deelnemers aan het spel zich o.a. inschrijven via Facebook. Iedere deelnemer kon daarna zelf raden hoever de auto zou komen. Wie eenmaal had ingeschreven kon daarna live volgen waar de auto zich inmiddels bevond.
De actie heeft 3.500 volgers (Likes) opgeleverd op Facebook terwijl ruim 50.000 mensen zich volgens de video hebben aangemeld. Vraag is of dat nu effectief is. Als het spel alleen via Facebook was gespeeld zou het aantal volgers dan niet veel hoger zijn geweest? De combinatie van TV en social media werkt wel maar hikt in dit geval ook op twee gedachten.
We struikelen overigens nog wel even over de communicatie want 0.38 liter per ‘metrische mijl’ lijkt juist peperduur. Dat vonden ze ook bij VW in Nederland. Een vriendelijke woordvoerster heeft aangegeven dat het gaat om 3.8 liter per 100 km.