De afgelopen dagen lag Twitter behoorlijk onder vuur. Aanleiding een cover story in Fortune geschreven door Jessi Hempel met de aansprekende titel “Trouble@Twitter”.
Hempel wil duidelijk de toon zetten met zijn artikel en laat tussen de regels weinig heel van het 140-character fenomeen. 20 Miljoen actieve gebruikers tegenover 200 miljoen accounts, Mark Zuckerberg (Facebook) lijkt nauwelijks meer naar Twitter te kijken, te weinig mogelijkheden voor marketeers, slecht 45 miljoen inkomsten en de brakke kwaliteit van het technisch platform (tshirts met de Fale-Whale als bewijs zijn veelzeggend volgens de auteur), twijfelende investeerders en bovenal de terugkeer van Jack Dorsey als de Executive Chairman van Twitter.
Dorsey is ook de CEO van Square, een mobiel betaalsysteem waar veel van wordt verwacht. Dit is zeker een punt want in start-up termen zijn investeerders not-amused als de CEO met twee petten rond loopt. Focus, focus en nog eens focus is wat geldt in het wereldje. Het artikel in Fortune is vooral een opsomming van zaken die allen bekend zijn. Is Twitter daarmee echt in de problemen, goeie vraag.
Twitter groeit nog steeds als kool al lijkt de groei in de VS inmiddels over zijn top heen te zijn. De groei van Facebook zal daar zeker invloed op hebben. Dat Twitter vol aan de bak moet en moet blijven innoveren is ook duidelijk. Nu laat het bedrijf te lang op zich wachten met prachtige beloften naar de markt.
Twitter’s CEO Dick Costolo blijft imponeren met uitspraken als “We’ve only achieved 1% of what Twitter can be“. Dat klinkt stoer maar maak het dan ook waar. Twitter is al heel lang niet meer een ding waarmee we zeggen wat we aan het doen zijn, ook al leeft dit nog steeds in de perceptie van vooral niet-gebruikers. Twitter is live, live-search en laat zien wat er waar dan ook in de wereld gebeurt. Daar ligt de kracht van Twitter. Het is aan Twitter zelf om te bewijzen dat Hempel ongelijk heeft en dat zijn artikel nog lang niet af is.
Biz Stone, medeoprichter van Twitter, heeft op zijn persoonlijke blog gereageerd op het in Fortune verschenen artikel. Biz Stone :
“What took so long for somebody to write the article that says we are falling apart? The normal press cycle is to put a company on a pedestal and then knock it down. It’s much more interesting that way. Twitter has had so many ups and downs you’d think we would have had more negative press”.
“Fortune magazine finally stepped up to knock us down with a cover article, “Trouble@Twitter.” Here are some examples of how this works. After mostly positive coverage of Facebook, Fortune finally published an article in April of 2009 titled, “Is Facebook Losing Its Glow?” However, later that year they published, “What Backlash? Facebook Is Growing Like Mad.” Google received similar treatment. In July 2010 Fortune published, “Google, The Search Party Is Over.” Later that year, they published, “Google Continues To Gain Search Marketshare.“