23.12.2010
Online

Het échte nieuwe werken: eerst delen dan vermenigvuldigen

By:

BlogOnline
het-echte-nieuwe-werken-eerst-delen-dan-.jpg
het-echte-nieuwe-werken-eerst-delen-dan-.jpg

Het nieuwe werken, overal komt het tegenwoordig voorbij. Een term die prettig in het gehoor ligt en op de één of andere manier voelen velen zich aangetrokken tot dit thema. Het klinkt vooruitstrevend en geeft aan dat je met je tijd meegaat. Wat mij vooral opvalt bij het lezen van de vele artikelen over het nieuwe werken is dat het eigenlijk over thuiswerken gaat.

Een vrij technische, infrastructurele benadering waarbij technologieën en IT worden aangewend om het vooral mogelijk te maken om heel flexibel te werken. Op elk moment en wanneer we maar willen. Als je het mij vraagt is dit NIET het nieuwe werken. Thuiswerken en alle veranderingen die daarbij horen is een onderwerp zo oud als de eerste 2.400 baud modem die op de markt verscheen. Wie herinnert zich nog het gedoe met de telefoonlijn thuis om vervolgens ‘in te bellen op de zaak’. Het grappige is dat de ‘oude garde’ nog steeds deze uitdrukking gebruikt, inbellen terwijl er niets meer ingebeld wordt.

Ik denk dat het nieuwe werken over hele andere dingen gaat. Het échte nieuwe werken gaat niet meer over afhankelijkheden als plaats en tijd, die zijn allang overwonnen. Het échte nieuwe werken gaat over hele andere manieren om met elkaar samen te werken. Een ander principe van samenwerken, wat vooral veel vergt van onszelf in plaats van de technologie. Technologie is er al, al jaren en inmiddels klonteren gelijkgestemden via communities en sociale netwerken met elkaar samen om kennis en ervaring met elkaar te delen. Daar zit hem namelijk de crux van het échte nieuwe werken: delen!

‘Om te kunnen vermenigvuldigen moet je kunnen delen…’ is een uitspraak die de kern van het échte nieuwe werken samenvat. Wij zijn opgegroeid met de wetenschap om kennis op te bouwen en die vooral heel dicht bij jezelf of bij het bedrijf te houden om die vervolgens te verkopen. Niets delen, ja, tenzij het betaald is. Tegenwoordig lijkt het erop dat samenwerken, of dat nou met collega’s, klanten of leveranciers is, op hele andere principes is gebaseerd. Kijk eens naar succesvolle online diensten die worden geleverd waarin veelal het zogenaamde ‘freemium’ model zit verwerkt. We delen een stukje kennis en resource gratis aan, wil je daar gebruik van maken prima, succes! Wil je echter gebruik maken van een meer uitgebreide variant, dan wordt er een kleine vergoeding gevraagd. En zeg nou eens eerlijk, in hoeverre ben je zelf bereid om voor een nieuwe online dienst direct te gaan betalen? Gaat daar niet eerst een proefperiode aan vooraf of het gebruik van een eenvoudige gratis variant om eens aan een en ander te wennen?

Het échte nieuwe werken gaat over het vermogen dat iemand of een bedrijf heeft om kennis te kunnen delen. Dat is een hele lastige want dat zijn we niet gewend. Ik denk dan ook dat vele managers van tegenwoordig niet bij machte zijn om deze vorm van samenwerken daadwerkelijk door te voeren. Het zit er niet in, het is nooit aangeleerd en klinkt allemaal te soft. Begrijpelijk, wanneer mensen in een bedrijfscultuur zijn opgegroeid waar misschien wantrouwen en het afschermen van kennis de basis vormden. De nieuwe generatie werkt heel anders, daar wordt het wel met de paplepel ingegoten. Open, transparant en vooral veel dingen delen met elkaar om er vervolgens beter, sterker of ‘rijker’ van te worden vanuit allerlei aspecten. Starten met delen trekt mensen en bedrijven aan, kijk maar om ons heen hoe dat tegenwoordig werkt. Dingen verborgen of voor je houden is haast onmogelijk door sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Probeer je dit wel, dan is er wel weer iemand anders die zaken boven tafel brengt. Diegenen die het echt begrijpen starten met delen, trekken anderen aan en bouwen zodoende een stukje vertrouwen op rondom een onderwerp. De huidige Twitter generatie vindt het heel normaal om op deze manier informatie te vinden. Het kan een competitief voordeel opleveren ten opzichte van de rest, jij die eerder, sneller of beter weet wat je klant doet, waar hij mee bezig is of wat hem beweegt. De kunst van het vinden in plaats van het zoeken. Ervoor zorgen dat wat jouw interesse heeft vanzelf naar je toekomt, het principe ‘serendipity‘ ten volle benutten. In de huidige informatiemaatschappij zijn de winnaars diegenen die snel toegang hebben tot de, voor hen relevante informatie, in een bepaalde omgeving of context.

Dus ondernemer, de definitie van het nieuwe werken: transparant, open en de bereidheid om te delen. Het wekt vertrouwen en trekt mensen en bedrijven aan, of het nou je vrienden, collega’s, klanten of leveranciers zijn. Wie durft?

Share this post