Het is een wat vreemde term, Social Warfare. Een sociale oorlog? Dat is wel wat er gaande is tussen Greenpeace en Nestlé. Het begon met de Killer-website die Greenpeace maakte als spoof op Kitkat en waar de natuurorganisatie een duidelijke call to action geeft: Give The Rainforest a Break. De bijbehorende video werd op last van Nestlé door Youtube verwijderd. De video wordt dan op Vimeo geplaatst en de Social Media Firestorm is begonnen.
Met name de Facebook pagina van Nestlé moet het ontgelden waar per dag duizenden “fans” van Greenpeace hun ongenoegen laten blijken. Afgelopen weekend sprong de vonk over op de reguliere media en Twitter, wat de zaak nog meer aandacht geeft. Greenpeace gooit ondertussen wat extra olie op het vuur door Google Adwords in te kopen op termen als “Have a break” die verwijst naar de Killer website van Greenpeace met de “verboden” Youtube video die als gratis cadeau wordt aangeboden. Natuurlijk met de mogelijkheid om de video weer verder te verspreiden buiten Youtube om. Maar tegelijkertijd verschijnt de video ook weer op YouTube. Niet één keer, maar tientallen keren. Onmogelijk voor YouTube om ze te blijven verwijderen uiteraard.
Er klinken nu ook stemmen dat dit de eerste case is waarin social media op grote schaal voor veranderingen zorgt op milieugebied en specifiek de palmolie-industrie. Deze actie van Greenpeace zal nog lang naklinken in de social media presentaties, workshops en colleges zoals we eerder al Dell Hell en Kryptonite hadden.Ik moet eerlijk bekennen dat deze hele actie compleet aan me voorbij is gegaan afgelopen weekend, iemand anders die nog aanvullende informatie heeft? Er wordt her en der wel over geblogd maar ik merk weinig grootschalige actie uit ons land? Op de Nederlandse site van Greenpeace is een mailactie te vinden en is de video uiteraard ook te bekijken. Onderstaand is een Prezi-presentatie te bekijken dieondanks zijn lengte wel de moeite waard is om een beeld te krijgen wat in vier dagen aan PR schade gebracht kan worden via social media.