Je krijgt wat je geeft. Dat geldt ook voor social media. Een studie van Chadwick Martin Bailey en iModerate Research Technologies laat zien dat meer dan 50 procent van de Facebook-fans en Twitter-volgers eerder geneigd zijn het merk te kopen of te adviseren dat ze volgen, sinds volger zijn geworden. Twijfelaars van het nut van social media lijken hiermee toch wel over de streep te trekken.
Voor Twitter geldt dat 67 procent eerder een product zou kopen nu ze het merk volgen; voor Facebook is dat 51 procent. Voor wat betreft het aanraden van een bepaald merk gelden nog hogere percentages: 79 procent van de twitteraars zou het merk eerder aanraden dan voorheen. Voor Facebook-fans ligt dit percentage op 79 procent.
Het onderzoek toont ook aan wat de motivatie was van mensen om een bepaald merk te gaan volgen. Aanbiedingen. Ze willen er iets voor terug. Een korting of nieuwe informatie.
Belangrijke conclusie is dus dat het er niet alleen om gaat dat je als merk vertegenwoordigt bent op Twitter en Facebook. Interactie is hier het toverwoord. In de vorm van waardevolle content als aanbiedingen. Volgers willen iets van je terug hebben. Uiteindelijk wil je het liefst de dingen kopen van dat bedrijf of die persoon die je goed kent.