Als blogger is het soms het moeilijkste deel van het schrijven van een post contact opnemen met het bedrijf waar het over gaat.
Eerst ga je door je contactenlijst, of het web op om uit te vinden wie te benaderen. Dan krijg je waarschijnlijk niet eens meteen een reactie. En tenslotte, als je dan een reactie krijgt, is het een misleidende reactie of met minder informatie dan je zou willen. Al deze dingen hebben geleid tot het idee voor een nieuwe startup, Plato’s Forms. Voor alle duidelijkheid, de problemen gelden ook andersom. Soms willen bedrijven ook een betere manier van communiceren met de journalist voordat ze het stuk publiceren.
Plato’s Forms wil die vormen van communicatie gaan bieden. Het idee is om het makkelijker te maken voor beide partijen om te communiceren over ieder stuk, zodat de correcte informatie kan worden gedeeld met de lezers. Het is niet perse de bedoeling om alles te laten filteren door een PR bureau (tenzij het bedrijf dit zo wilt) maar meer voor de directe interactie.
Zo proberen ze alle mogelijke onrust uit te bannen. Plato’s forms zal bedrijven een vergoeding vragen voor inschrijving, om deze service te gebruiken en voor journalisten is het gratis. En dit is niet alleen voor grote organisaties, ook voor kleinere bedrijven. Omdat het product pas volgend jaar lente gelanceerd zal worden, is er nog geen DEMO aanwezig.
Maar het schijnt niet weer een simpele email of IM tool zijn. De naam van het bedrijf is afgeleid van de filosoof Theory of Forms van Plato. Kortom, de gedachte is dat mensen niet de ware aard van dingen begrijpen, maar deze alleen kan intepreteren. En verschillende mensen hebben verschillende intrepetaties. Plato’s Forms wil dit meer samenbrengen.