Ik kwam onlangs op een blog uit Australië, die ik erg graag lees,(Kikabink News) het volgende lijstje van keyword tools tegen. Ik ben zo vrij geweest om het even te vertalen.
Het uitvoeren van onderzoek naar zoekwoorden is namelijk een belangrijk deel van zoekmachine marketing; of je nu bezig bent met zoekmachine advertising (SEA) of met zoekmachine optimalisatie (SEO). Na het benoemen van je doelstelling, is het vinden van de juiste zoekwoorden de basis van een goede zoekmachine marketing campagne.
Dit zijn de 7 applicaties die je kunnen helpen om de zoekwoorden te vinden waar je op in zou moeten zetten.
1. Google Keyword Tool (gratis)
Google’s Keyword Tool geeft zoekwoordsuggesties en toont gedetailleerde statistieken voor ieder zoekwoord – variërend van de adverteerwaarde tot het zoekvolume, de concurrentie statistieken, en de gemiddelde CPC (cost per click) – die worden gebaseerd op echte Google zoekopdrachten. De applicatie is toegankelijk vanuit je Google Adwords account of, wanneer je geen Google Adwords account hebt, via de bovenstaande link.
2. SEO Book Keyword Suggestion Tool (gratis)
Gebruikmakend van Wordtracker data (zie beneden) geeft Aaron Wall’s SEO Book Keyword Suggestion Tool suggesties voor zoekwoorden, samen met informatie over bezoekersverkeer en statistieken van Google, Yahoo en Bing. Het programma maakt links aan die je kunt volgen om meer informatie te krijgen uit applicaties als Google Trends, Google’s Keyword Tool en de gratis Keyword Discovery van Trellian.
3. Wordtracker (trial / kopen)
Wordtracker genereert zoekwoorden en statistieken op basis van zoekopdrachten uit alle grote zoekmachines, inclusief Google en Bing. De zoektermen worden verzameld vanuit de grote zoekmachine metacrawlers – Dogpile en Metacrawler – en worden gebruikt in een database met meer dan 330 miljoen zoektermen, die wekelijks wordt aangepast.
4. Trellian Keyword Discovery (trial / kopen)
Keyword Discovery geeft zoekwoorden en statistieken vanuit 200 zoekmachines wereldwijd en claimt de grootste zoekwoordendatabase ter wereld te hebben, met meer dan 38 miljard zoekopdrachten. Trellian importeert logbestanden van zoekmachines in haar database of verzameld zoekvoorbeelden vanaf de browser kant. De data wordt dagelijks verzameld, maar door de grootte van haar index wordt de database maandelijks geüpdate.
5. WordStream For SEO (trial / kopen)
WordStream voor SEO doet zoekwoordsuggesties, geeft bezoekersstatistieken en biedt tevens zoekwoord analyticsmogelijkheden om zoekwoorden te groeperen en te organiseren en geïntegreerde content autorisatie applicaties. WordStream gebruikt gemengde data die het koopt van internet service providers, verzameld vanaf de zoekmachines en vanuit de werkbalken van browsers. Het stelt je ook in staat om data te importeren en te analyseren vanaf een eigen website.
6. Wordze (trial / kopen)
Wordze maakt zoekwoorden aan (tot 10.000 per keer), geeft bezoekersdata en ook extra informatie zoals een indicatie van de ranking mogelijkheden, een zoekwoordhistorie, een overzicht van welke zoekwoorden er door de concurrentie worden gebruikt en een aantal andere features. Wordze haalt haar informatie uit metazoekmachines.
7. Market Samurai (trial / kopen)
Market Samurai geeft zoekwoorden en bezoekersstatistieken weer, die worden gebaseerd op zoekopdrachten informatie van Google, en levert ook extra analytics en applicaties. Waaronder de SEO Competition applicatie die je de zoekwoorden informatie van je SEO competitie laat analyseren , de Monetization applicatie die je soortgelijke producten laat vinden op basis van zoekwoorden, en de Find Content applicatie die je content laat zoeken op basis van zoekwoorden.