Vanochtend zijn de winnaars van de internationale Favourite Website Awards (The FWA) bekend gemaakt. Het was een spannende race tussen de 12 beste sites van de maanden van het vorige jaar. De winnaar van de vakjury prijs is The Wilderness Downtown, de winnaar van de publieksprijs is Lexus Dark Ride.
The FWA is een awards programma voor cutting-edge interactief werk. Een wereldwijde vakjury, waarbinnen ik het enige Nederlandse jurylid ben, koos uit de 12 sites de beste site van het jaar. Een terechte winnaar naar mijn mening.
Het winnen van de felbegeerde FWA Site Of The Day is al een hele prestatie. Laat staan Site Of The Month en Site Of The Year. Het was deze editie voor de jury – voor mij de derde keer – lastiger de beste site te selecteren, omdat er zoveel verschillende stijlen sites tussen zaten, dat die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn. Toch is The Wilderness Downtown, gemaakt door Chris Milk, Aaron Koblin, Google Creative Lab, radical.media en B-Reel volgens mij de terechte winnaar bij de vakjury. Een opvallende site, gemaakt voor ‘We Use To Wait’, de promotie van een track van Arcade Fire. Vorig jaar stonden de makers van B-Reel nog op het podium van de Adobe User Group in Amsterdam, waar ze tijdens de bijeenkomst ‘From Scandinavia with Love’ (die werd gehost door Dick Buschman van Achtung) ’the making of’ lieten zien: zie hier de video. Google’s Chrome Browser, Google Maps en HTML5 werden gecombineerd tot een stunning geheel, dat zowel qua techniek als uitvoering uitblinkt. Een geweldige manier om een gevoel over te brengen.
De publieksprijs ging naar Lexus – Dark Ride, door Stink Digital, Skinny, Speedshape en DinahMoe. Een prachtige site, een verhaal waar je zelf de hoofdrol speelt, met daarin interessante interactieve elementen.