Terwijl de rest van de wereld zich richt op een (oneerlijke) tweestrijd tussen location-based services Foursquare en Gowalla, kroont de grote onbekende zich alvast tot winnaar. Geocaching, een location-based “game”, claimt intussen meer dan 5 miljoen gebruikers te hebben. Dat is twee keer zoveel dan de gedachte koploper Foursquare. Maar was is Geocaching nou precies?
Een klein beetje valsspelen is het wel: Geocaching is namelijk niet zozeer een gecentreerde dienst, maar een dienst die over meerdere platformen kan worden benaderd. Recent lanceerde de producent van de dienst nog een aantal applicaties voor mobiele telefoons.
Op de portal van de dienst wordt Geocaching omschreven als “het meest populaire locatie gebaseerde spel op Aarde”. Met een actieve community van 5 miljoen leden die wereldwijd naar meer dan 1,5 miljoen “Geocaches” zoeken, kun je de game in ieder geval alles behalve “klein” noemen.
Ondanks de grote cijfers kan startup Foursquare zich nog steeds lieveling noemen van de media. Afgelopen maandag lanceerde het New Yorkse bedrijf een nieuwe versie van hun game, waarbij het mogelijk is om op basis van je instellingen plekken in je omgeving als “vertrouwd” te bestempelen en hier informatie van te ontvangen of toe te voegen. Dat vertoont wel enige gelijkenis met het principe achter Geocaching. Foursquare’s aartsrivaal Gowalla heeft overigens al vanaf het prille begin de mogelijkheid om virtuele objecten achter te laten op lokaties.
Op basis van mediawaarde zou je denken dat Geocaching een bijrol speelt in al het lokatie-gebaseerde geweld. Op het moment is het “hot” om te schrijven over de cross-overs tussen sociaaal en locatie die platformen als Foursquare, Facebook en Twitter op het moment bieden. Op basis van de gebruikersaantallen kunnen we echter vaststellen dat een ouderwetse speurtocht nog steeds het leukste is om daadwerkelijk te spelen!