27.07.2010
Social Media

Twitter test integratie multimedia in tijdlijn

By: Johan Voets

BlogSocial Media
twitter-test-integratie-multimedia-in-ti.jpg
twitter-test-integratie-multimedia-in-ti.jpg

Hij stond er niet lang, maar lang genoeg om een aantal mensen op te vallen: Twitter’s nieuwe functionaliteit “tweet media”. Met deze nieuwe optie kunnen Twitter gebruikers er voor kiezen om video’s en foto’s die gelinkt worden in een tweet direct weer te geven in hun tijdlijn. Stond de optie er per ongeluk tussen of met een goede reden?

De nieuwe functionaliteit heeft alles bij elkaar misschien niet langer dan 3 uur online gestaan, toch kreeg het online journaille er lucht van en kon Twitter het niet langer ontkennen: “We’re constantly exploring features and settings. What you saw was a small test of a potential consumption setting for inline media. We show inline media on our own iPhone and Android apps.

Als we de uitleg bij de nieuwe optie moeten geloven, is de keuzemogelijkheid overigens beperkt tot het wel of niet laten zien van media van alle Twitter-gebruikers: “By default, you’ll only see images and videos shared by people you’re following, and reveal those by people you’re not. Check this box to see media from everyone on Twitter“. Dat zou betekenen dat de zogenaamde “inline media” niet optioneel is en de tijdlijn nog verder zal gaan vertragen qua inlaadtijd.

Als laatste aandachtspuntje dan toch de vraag of Twitter pech heeft dat gebruikers deze nieuwe optie ontdekte of dat het een mooie setup is. In het verleden heeft Twitter zeker een aantal keer de pech gehad dat nieuwe features te vroeg uit werden gerold en ontdekt werden door gebruikers. Het testen van nieuwe features op een manier als deze is ook al vaker gedaan, al werden de testpersonen dan beperkt en uiterst random gekozen en was de nieuwe code ook vaak al weer offline voordat er over geschreven kon worden. Dit keer lijkt het echter allemaal op een mooie setup, aangezien alle Twitterende schrijvers voor grote blogs de nieuwe optie in hun settings hadden en pas na de eerste artikelen de functie weer offline ging.

Al dan niet een slim PR-plan, er lijkt zich dus weer een nieuwe feature aan te kondigen die de nodige impact zal hebben op het platform. Na een WK waarin de servers moesten piepen en kraken kun je je afvragen of het platform wel klaar is voor zo’n stap.

Share this post