Afgelopen vrijdag lanceerde Google een wel hele leuke primeur om de verjaardag van computergame Pac Man te vieren: een speelbare versie van het spel in het logo. Harstikke leuk natuurlijk, zo’n interactieve doodle op de homepage van ‘s-werelds meestgebruikte zoekmachine, maar hoeveel tijd hebben we nu met zijn allen verspeeld? Softwarefabrikant RescueTime kwam na onderzoek met de cijfers: de wereld speelde in totaal ruim 4,8 miljoen uur Pac Man.
RescueTime is ontwikkelaar van veelgebruikte time-management tools en heeft hierdoor inzage in een enorme collectie gebruikersdata. Nadat diverse medewerkers op Twitter opmerkingen voorbij hadden zien komen over de gevolgen van Google’s doodle op de productiviteit, besloot RescueTime eens op onderzoek uit te gaan. Wat bleek:
Saillant detail: als de spelers hetzelfde zouden verdienen als een gemiddelde Google-medewerker zou het verlies zelfs zijn neergekomen op een indrukwekkende $298 miljoen.
Misschien zijn de cijfers wel heel erg van het type “natte vinger” of niet geheel representatief. Toch is het leuk om af en toe stil te staan bij de gevolgen van iets simpels als een speelbaar logootje.