Iets meer dan een maand geleden stond Austin, Texas weer volledig in het teken van South By Southwest (SXSW). Naast het bomvolle officiele programma was er een bijzonder amuserend side-event: de strijd tussen location based services Gowalla en Foursquare. Beide startups lieten zich behoorlijk gelden in de jacht naar meer leden, maar wie mag zich nu de winnaar van die strijd noemen? Een infographic.
De New Yorkse startup Foursquare had tijdens de begindagen van het event al laten weten dat het een fantastische boost had gegeven aan hun service, maar omdat Gowalla nog geen uitspraken had gedaan bleef het lang onduidelijk hoe de strijd nu uiteindelijk is verlopen.
Gelukkig hebben de social analytici van Viralheat hun handjes uit de mouwen gestoken en een mooie infographic voor ons samengesteld. Daarin is de uitkomst meer dan duidelijk: Foursquare is vooralsnog de grote winnaar. Op het hoogtepunt werd de service meer dan 38.000 keer genoemd op sociale platformen als Twitter, Facebook en YouTube. Austin’s trots Gowalla kon daar slechts een 8.000 vernoemingen tegenover stellen, minder dan 25% van Foursquare’s top score.
Vooralsnog is Foursquare dus nog steeds de bovenliggende partij en hoewel de vernoemingen van beiden diensten afneemt, lijkt het bereik van Foursquare alleen maar te groeien. Het is de vraag hoeveel Gowalla daar nog van af kan gaan snoepen.
[grotere variant hier beschikbaar]