Afgelopen zondag werden voor de 52ste keer de Grammy’s uitgereikt. De populaire Amerikaanse muziekprijs kon dit jaar rekenen op een behoorlijke stijging in het aantal kijkers. Met een gemiddelde van 25,8 miljoen steeg het aantal kijkers met maar liefst 35% ten opzichte van vorig jaar. Het maakte de uitreiking ook direct de best bekeken editie sinds 2004. Volgens velen is deze stijging grotendeels te danken aan de indrukwekkende inzet van social media voorafgaand aan en tijdens het event.
Om de prijsuitreiking te promoten lanceerde de organisatie het platform “We Are All Fans“, waarbij de genomineerden in een sociaal, multimediaal zonnetje werden gezet. Via diverse koppelingen met Twitter, YouTube, Flickr en Facebook werden real-time gegevens rond de artiesten opgehaald en getoond op het platform. Deze slimme inzet van API’s zorgde ervoor dat fans ineens redacteurs werden.
Daarnaast geeft het platform bezoekers de mogelijkheid om hun eigen, op maat gemaakte uitvoering te maken. Door een foto te uploaden en een serie artiesten in te geven krijg je een overzicht van jouw eigen “muzikale DNA”. Erg mooi gemaakt!
Toch liet de Grammy’s het niet bij deze mashup alleen en ging het ook op de afzonderlijke platformen los. Via Twitter, Facebook, YouTube en Flickr hield de organisatie iedereen op de hoogte van de voorbereidingen, werden er tijdens het event live updates gegeven en worden er nu, 2 dagen na de uitreiking, nog video’s en foto’s geplaatst en worden fans op de hoogte gehouden waar men nog meer content kan vinden. De interactie loont zich, want muziekliefhebbers wisten de Grammy’s massaal te vinden:
De campagne is een succes te noemen en de inzet zal er zeker voor hebben gezorgd dat de prijsuitreiking bij een groter publiek “top-of-mind” is gekomen (én gebleven). Een directe invloed is dus niet ondenkbaar, al zal dat dan volgens mij voornamelijk te herleiden zijn naar Twitter en Facebook. Waar we de laatste jaren de opkomst hebben gezien van “kijken wanneer jij wil”, zorgt het real-time karakter van Twitter dat we toch weer inschakelen voor een uitzending wanneer deze plaatsvindt.
In Nederland kennen we dit fenomeen stiekem al een beetje rond Zomergasten, maar ook rond F1-races of voetbalwedstrijden. In dat licht bezien is Twitter misschien wel de nieuwe koffieautomaat, maar dan wel eentje met een dagje voorsprong: we praten immers niet meer de volgende dag over de voetbalwedstrijd van gisteren of de uitreiking van de Grammy’s, we doen het terwijl ze bekijken.
Of we te maken hebben met een echte trend rond dit soort grote events, kunnen we wellicht pas stellen na de uitreiking van de Oscar’s of de komende Olympische Spelen. De positieve stijging voor de Grammy’s is echter op zijn minst een volgend signaal, nadat eerder de Golden Globes hun kijkersaantal met 10% zag stijgen.