Afgelopen periode hebben we in aanloop van de premiere van Avatar regelmatig verslag gedaan hier op Dutchcowboys.
17 December j.l. was de film voor het eerst in Nederland te zien. Adobe Systems Benelux had voor een aantal relaties een premiere evenement georganiseerd waarbij Klaasjan Tukker (Business Development Manager) vertelde over de samenwerking die de filmmakers en Adobe hebben opgezet om deze film en de promotiecampagne tot stand te brengen.
Hoewel het ‘echte’ 3D en compositing werk door Adobe’s concurrenten Autodesk en The Foundry is gedaan met systemen en programma’s als Flame, Maya en Nuke werden vooral het bekende Photoshop, After Effects, Premiere Pro gebruikt om de verschillenden teams voeden met beelden en elementen die de context van een bepaalde scène konden tonen.
Acrobat Connect Pro werd vooral gebruikt als real-time communicatie tool tussen de het montage team en de opname crew. Een interessante samenwerking dus, omdat er op de set gekeken kon worden of de opgenomen beelden paste qua verhaal en techniek.
En om deze posting nou niet het stempel ‘advertorial’ te laten krijgen genoeg over de techniek achter de schermen.
Met een openingsweekend van $232.2 miljoen waarvan $73 miljoen voor Noord-Amerika en Canada is de film zeker niet de meest verdienende film in het eerste weekend, maar het lijkt er alle schijn van te hebben dat het filmbudget van ongeveer $300 miljoen redelijk snel gehaald zal gaan worden. Al mag de $150 miljoen kostende promotie campagne niet onderschat worden.
Ik heb zelf een ‘handicap’ dat ik heel snel in films zie wat echt is en wat dmv computer technieken gemaakt is, mede omdat dit een deel van mijn werk is. Maar binnen 10 minuten IMAX 3D te hebben gezien was ik dit volledig kwijt.
Techcrunch van de week terecht geschreven werd “Avatar Is Like The iPhone Of Movies”
Als je het mij vraagt is Avatar in IMAX 3D een must see!