McDonald’s is met de échte cijfers naar buiten gekomen van het aantal check-ins op de Foursquare Day van dit voorjaar (16 april). Rick Wion, hoofd social media bij McDonald’s, sprak namelijk afgelopen woensdag op de Mobile Social Communications Conferene in New York over de enige ‘metric’ die voor hem gold, het aantal klanten in de 14.000 Amerikaanse vestigingen van de keten. Volgens de overlevering zou dit namelijk op die bewuste 16e april met 33% zijn gestegen. Nieuwe cijfers laten echter heel wat anders zien.
Wion startte met Foursquare net een aantal dagen voor het event dit jaar. Hij merkte een positieve vibe op rondom het event en nam contact op met Foursquare om het event te omarmen. McDonald’s gaf die dag 100 giftcards weg aan Foursquare gebruikers die die dag zouden inchecken bij één van de Amerikaanse vestigingen.
Al voordat het 16 april was, merkte McDonald’s een toename in het aantal check-ins bij de keten. Er verschenen zo’n 50 blogposts en ze kregen 600.000 nieuwe fans. Van de feedback had maar liefst 99% een positieve emotie.
Voor Wion was er maar één metric die belangrijk was, het aantal personen in de ketens (en uiteraard de daarbij behorende omzet). Afgelopen week sprak hij over een toename van foot traffic van maar liefst 33%. Het aantal check-ins zou zelfs met 40% zijn toegenomen. Nieuwe cijfers leren ons echter anders.
“I was able to go to some of our marketing people — some of whom had never heard of Foursquare — and say, ‘Guess what. With this one little effort, we were able to get a 33% increase in foot traffic to the stores.”
Gisteren berichtte Clickz echter dat Wion kwam met nieuwe cijfers, een totaal aantal check-ins van 2.865. Wion licht in zijn e-mail aan Clickz verder toe dat het niet een toename was van 33% foot traffic maar 33% stijging in het aantal check-ins.
In het aantal dagen voor de campagne waren er gemiddeld 1800 check-ins bij McDonalds, op 16 april was dit aantal dus 2.865. Een snelle rekensom komt dus op een gemiddelde van 2 check-ins per vestiging.
Met een investering van $1000,00 kwamen de kosten per klant neer op zo’n 35 cent, als de check-ins ook daadwerkelijk hebben geleid tot aankoop, een kleine investering per betalende klant.
Wion licht verder toe dat er na dit pilot programma nog geen verdere acties met Foursquare of andere location based services zijn ondernomen maar dat er zeker wordt gekeken naar de mogelijke inzet van social media.