Langzaamaan bevatten steeds meer YouTube-video’s reclame. Dat is de conclusie van een onderzoek (PDF) gedaan door TubeMogul, Brightcove en DynamicLogic. Op dit ogenblik wordt 42% van de populairste YouTube-video’s vergezeld van reclame. Dat aantal stijgt volgens het rapport met 0,83% per maand.
Onderverdeeld per type, vertegenwoordigt display-reclame 93,5% van alle advertenties. De zogenaamde preroll-reclames hebben een aandeel van 5,5%. Minder dan 1% bestaat uit overlay-reclame. Het rapport meldt verder dat content van officiële YouTube-partners het voorbije jaar met meer dan 20% is toegenomen. Ook de eigenlijke reclame-content heeft een lichte groei gekend, maar vertegenwoordigt nog altijd minder dan 5% van het totale aanbod van de videosite.
De onderzoekers merken verder op dat bijna 80% van de gebruikers van YouTube tussen 14-30 jaar oud is. Ongeveer 30% is tussen 18-21 jaar oud. Anderzijds zal men tussen de gebruikers nauwelijks een zestigplusser vinden.
De onderzoekers stippen verder aan dat 56% van de YouTube-populatie uit mannelijke gebruikers bestaat. Het grootste publiek bevindt zich in de Verenigde Staten (59,56%), gevolgd door Canada (9,07%) en Groot-Brittannië (7,05%). De top vijf bestaat verder uit: Australië (2,68%) en Duitsland (1,58%). Op de zesde plaats volgt Nederland (1,58%), gevolgd door Zweden (1,03%), Mexico (0,91%) en Noorwegen (0,62%). Via