Facebook berichten met beelden op een vrijdagmorgen leveren marketeers de grootste efficiëntie op. Dat is de conclusie van een rapport van Vitrue. De berichten op de vrijdagmorgen leveren volgens het rapport 22% meer engagement op bij de consument dan video-berichten en 54% meer dan tekstberichten. Video-berichten zijn weer 27% meer efficiënt dan tekst.
De onderzoekers merken op dat verwacht kon worden dat beelden en video voor een groter engagement zorgen dan tekstberichten, maar de voorkeur voor afbeeldingen boven video komt volgens Vitrue als een verrassing over.
Het fenomeen heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken dat beelden gebruiksvriendelijker en minder tijdrovend zijn dan video om te bekijken. Verder wordt ook gewezen op het probleem om video van hoge kwaliteit te creëren en op de problemen die vele mobiele Facebook-gebruikers hebben om video te kunnen bekijken. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook-berichten op vrijdag 64% efficiënter zijn dan op zondag, de minst geschikte periode om berichten te posten. Maar ook tegenover dinsdag en donderdag realiseert vrijdag een efficiëntie die 3%hoger ligt. Tegenover zaterdag is dat verschil 13%.
De onderzoekers voegen er aan toe dat berichten tijdens de ochtend 65% meer engagement genereren dan tijdens de namiddag. Dat bevestigt volgens Vitrue de theorie dat het publiek in de ochtend eerst zijn Facebook-account bekijkt voordat de dag drukker wordt. De onderzoekers voegen er wel aan toe dat de resultaten kunnen variëren van sector tot sector. Onder meer blijkt dat coupons voor fastfood-restaurants op woensdag een groot succes zijn. Dat zou volgens Vitrue te maken hebben met het feit dat werknemers en consumenten in het algemeen op woensdag de helft van de week willen vieren. Via