24.08.2010
Technologie

iPad wint terrein op de B2B markt, Microsoft kijkt alleen toe

By: Dominique Dewitte

BlogTechnologie
ipad-wint-terrein-op-de-b2b-markt-micros.jpg
ipad-wint-terrein-op-de-b2b-markt-micros.jpg

Bedrijven beginnen langzaam maar zeker iPad’s aan te kopen en applicaties voor de tablet te ontwikkelen. Volgens The Wall Street Journal zijn door de helft van alle Fortune 100-bedrijven iPad’s gekocht of getest. Ook zijn niet minder dan 500 van de 11.000 iPad-Apps die vandaag op de markt zijn op de bedrijfswereld gericht.

Een aantal bedrijven heeft ook al aangekondigd snel werk te zullen maken van de aankoop van de populaire Apple tablet als alternatief voor de laptop. En die evolutie kan een einde maken aan de globale heerschappij die Microsoft en Intel in de voorbije twee decennia op de bedrijvenmarkt op wisten te bouwen.

Opmerkelijk genoeg lijken ook bedrijven die niet van de iPhone wilden weten nu voor de iPad te kiezen. Daarvoor zijn een aantal redenen:

  1. Apple heeft een aantal kwetsbaarheden in zijn beheerssysteem iOS gecorrigeerd.
  2. iPad’s zijn een stuk goedkoper dan laptops.
  3. iPad’s starten onmiddellijk op en hebben dus geen last van die vervelende eigenschap van de Microsoftproducten (iets waar Microsoft de voorbije 20 jaar trouwens weinig of niets mee heeft gedaan).
  4. iPad’s kunnen in showrooms, ziekenhuizen en op de fabrieksvloer worden meegedragen. In showrooms komen ze van pas om het verkoopsproces reeds op te starten, terwijl de klant het product nog aan het bewonderen is.

Of de iPad een bedreiging is voor de laptopbusiness? Niet op korte termijn. Mensen die veel typen zullen geneigd zijn het bij een laptop te houden. Maar de iPad is wel een acute bedreiging voor de groei in de laptopmarkt in het algemeen en de notebooks in het bijzonder.

En zullen bedrijven als Microsoft en Dell in staat zijn met een concurrent voor de iPad op de proppen te komen net zoals de Google Android Phone de iPhone het leven zuur maakt? Mogelijk wel, want beide bedrijven hebben nog altijd een stevige voet in de zakelijke markt en weten wat binnen bedrijven leeft. Maar elke dag dat bedrijven iPad’s testen en applicaties ontwikkelen bij gebrek aan goede alternatieven van Microsoft of Dell zal het voor die bedrijven alleen maar moeilijker worden om het verloren terrein in te halen.

De klok tikt dus door voor de andere spelers in de markt…en Microsoft zit voorlopig niet eens aan de speeltafel.

Share this post