06.08.2010
Online

De Britse muziekindustrie groeit door

By: Dominique Dewitte

BlogOnline
de-britse-muziekindustrie-groeit-door.jpg
de-britse-muziekindustrie-groeit-door.jpg

Een periode van dalende omzetten ging eraan vooraf, maar het afgelopen jaar heeft de Britse muzieksector opnieuw een groei gekend. Dat blijkt uit cijfers van de Performing Right Society, de Britse vereniging van componisten, songwriters en muziekuitgevers.

Het afgelopen jaar steeg de omzet met 4,7% tot 3,9 miljard pond (zo’n 4,7 miljard euro). Het belangrijkste gedeelte van die groei is te danken aan live-optredens en buitenlandse licentie-inkomsten. Volgens Will Page, hoofdeconoom van de PRS, is het een opmerkelijk resultaat gezien de onzekere economische omstandigheden.

Een grote vraag naar het werk van onder meer Susan Boyle, Lady Gaga, Black Eyed Peas en Michael Jackson hebben ervoor gezorgd dat de muziekverkoop een omzet realiseerde van 1,36 miljard pond,” aldus The Guardian. 

Dat betekent ongeveer een status-quo tegenover het jaar hiervoor. Daarmee wordt een half decennium achteruitgang afgesloten. De sector van de live-optredens – met bekende festivals zoals Glastonbury, Leeds en Reading – blijft zijn groei verder zetten. Het voorbije jaar werd daarbij een stijging met 9,4% opgetekend tot 1,54 miljard pond. De groei van de live-sector blijkt echter wel aan het vertragen te zijn, want het een jaar eerder werd er een toename van 13% opgetekend.

Verder wordt aan toegevoegd dat ook de kloof tussen de grote concerten en de kleinere optredens aan het groeien is. Dat is te wijten aan het feit dat in Groot-Brittannië vele pubs de deuren sluiten, waardoor jonge muziekgroepen het steeds moeilijker vinden om nog een podium te vinden. De inkomsten uit B-2-B steeg met 4,4% tot 967 miljoen pond.

Will Page stelt dat de sector meer inspanningen zou moeten doen voor reclame en sponsoring, die het voorbije jaar een groei met 0,9% tot 90 miljoen pond kenden. Hij voegde er wel aan toe dat de besparingsplannen van de Britse regering de volgende jaren een negatieve impact zou kunnen op de sector, terwijl de muziek volgens hem één van de belangrijkste Britse toeristische attracties blijft vormen.

Share this post