26.05.2010
Video

Online video over 10 jaar groter dan televisie

By: Dominique Dewitte

BlogVideo
online-video-over-10-jaar-groter-dan-tel.jpg
online-video-over-10-jaar-groter-dan-tel.jpg

Tegen het einde van het decennium zullen Amerikanen meer online video bekijken dan televisie. Zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau The Diffusion Group. De onderzoekers stellen dat online video nog altijd in zijn kinderschoenen staat en per gebruiker gemiddeld amper 22 minuten per week vertegenwoordigt. Maar over 10 jaar zal dat opgelopen zijn tot meer dan 2 uur.

Belangrijk in die groei is volgens de onderzoekers de groeiende belangrijkheid van apparaten die de mogelijkheden bieden om online videocontent rechtstreeks op een televisietoestel te bekijken. Die twee werelden zullen volgens Colin Dixon, analist bij The Diffusion Group, in de toekomst steeds verder samen vloeien.

In het rapport wordt aangevoerd dat de tijdsbesteding aan televisie relatief stabiel is gebleven, maar bij online video werd volgens de onderzoekers op 1 jaar tijd een groei met 84% opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat deze groei de volgende 5-7 jaar nog verder zal gestimuleerd worden, omdat televisie steeds meer het belangrijkste apparaat zal worden om webvideo te bekijken. Colin Dixon merkt daarbij op dat de tijdsbesteding aan videocontent – ongeacht de oorspronkelijke bron – de volgende 10 jaar op ongeveer 32 uur per week zal blijven. Hij voegt er aan toe dat het aandeel van online video daarin echter steeds groter zal worden, tot tegen het einde van het decennium het internet uiteindelijk het grootste gedeelte zal leveren van de content die wordt bekeken.

Colin Dixon wijst er daarbij op dat de consumenten uiteindelijk geen onderscheid meer zullen maken tussen beide media. De onderzoeker voegt er aan toe dat televisiemakers op die trend zullen moeten inspelen door aan het publiek zelf ook online video aan te bieden en te experimenteren met online abonnementen-modellen. Dixon wijst er daarbij op dat het publiek steeds meer open staat voor betaalde abonnementen. Hij voegt er aan toe dat de aanbieders van gespecialiseerde content de eerste zullen zijn om van deze evolutie de vruchten te plukken, maar uiteindelijk zullen volgens hem ook de grote aanbieders van televisie er voordeel uit halen. Via

Share this post