Apple zal de tijdschriftenindustrie gaan belazeren op eenzelfde manier als ze de muziekindustrie voor schut hebben gezet. Uitgevers dachten dat Apple’s iPad, die ze al van de koosnaam ‘Jesus Tablet‘ hebben voorzien de magazinebusiness zou redden, maar ze hebben het volledig bij het verkeerde eind. Wie 10 minuten met een iPad speelt, zal begrijpen waarom, schrijft Jacob Weisberg op Slate.com.
Daar waar een applicatie altijd een beter resultaat geeft dan een website te bekijken op het kleine iPhone-schermpje, worden websites veel beter weergegeven op het grote iPad-scherm. Wie gaat betalen voor overprijsde magazine-apps -5 dollar per week voor Time?- als die niet eens toelaten om eenvoudige handelingen te verrichten zoals linken?
En zelfs indien de apps een succes blijken, dan nog zal dat enkel de macht van Apple -dat 30% van de verkoopprijs van de app en nog een 40% van de advertentie-inkomsten voor zijn rekening neemt- ten goede komen. Net zoals dat de muziekindustrie ten gronde richtte zal dat ook voor de printuitgevers het geval zijn. Verder is Apple niet vies van censuur. Steve Jobs haat openingen en zal alles censurereren wat hij ongepast acht. Via