05.03.2010
Media

Integratie internet-televisie is een langzaam proces

By: Dominique Dewitte

BlogMedia
integratie-internet-televisie-is-een-lan.jpg
integratie-internet-televisie-is-een-lan.jpg

De lang aangekondigde integratie tussen televisie en internet begint op snelheid te komen, maar dat wel gebeurt heel geleidelijk. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Leichtman Research Group. De onderzoekers stellen dat op dit ogenblik 24% van de Amerikaanse gezinnen een verbinding internet-naar-televisie ter beschikking heeft, terwijl slechts 5% van de respondenten minstens één keer per week op hun televisiescherm naar online videosites zoals YouTube en Hulu kijkt.

Op dagbasis kijkt volgens de onderzoekers echter nog altijd maar amper 1% van de Amerikaanse bevolking op zijn televisietoestel naar online videocontent. Internet-connecties zijn volgens de onderzoekers inmiddels standaard in veel apparaten ingebouwd, maar Leichtman stelt dat die mogelijkheid door het publiek slechts langzaamaan wordt verkend.

Uit het onderzoek blijkt dat de consument een brede reeks van toestellen gebruikt om verbinding te leggen met het internet,” aldus het magazine WebProNews. “Het gaat daarbij niet alleen om een compatibel televisietoestel, maar ook om Blu-Rayspelers en videoconsoles. Vooral jongeren en de mannelijke populatie zijn sneller geneigd om deze apparaten te gebruiken om online te gaan. Bij de mannen tussen achttien en vierendertig jaar kijkt 16 % minstens één keer per week met compatibele apparaten naar online video-programma’s. In alle andere categorieën blijft dat tot 3 % beperkt.

De studie toont volgens onderzoeksleider Bruce Leichtman aan dat er op dit ogenblik nog helemaal geen bewijzen zijn dat de consument videocontent alleen nog maar op het internet en aanverwante platformen zou bekijken en traditionele kanalen zouden zijn afgeschreven.

Uit het onderzoek blijkt dat 20% van de gezinnen een gameconsole gebruikt om online content op televisie te kunnen bekijken, terwijl 8% daarbij gebruik maakt van een internet-verbonden televisie en 6% beroep doet op een Blu-Rayspeler met een internetconnectie. Leichtman voegt er aan toe dat amper 5% van de ondervraagden bereid zou zijn om $ 9.95 per maand te betalen om televisie-programma’s van een videodienst zoals Hulu te kunnen bekijken.

Meer dan acht op tien ondervraagden zegt zeker niet van plan te zijn om een dergelijk bedrag te betalen voor dat aanbod. Ook stelden de onderzoekers vast dat 3% van de ondervraagden dagelijks online een volledig televisieprogramma bekijken, terwijl 11% wekelijks naar een dergelijk online programma kijkt. Daarnaast zegt 4% van de ondervraagden er eventueel aan te denken om hun televisie-abonnement op te zeggen en in de toekomst alleen nog online video te kijken. Vorig jaar was dat 3%, maar het jaar voordien was er eveneens sprake van 4%. Via

Share this post