Een magere Steve Jobs voorzien van zijn herkenbare zwarte coltrui lijkt een stuk kleiner geworden óf zijn iPod Touch is een stuk groter. De iPad (geen lancering onder de naam iSlate) is voor “Browsing the web. Doing email. Enjoying and sharing pics. Watching videos. Enjoying music. Playing games. Reading ebooks.” Aldus Steven Jobs zelf.
De iPad lijkt subtiel mee te golven op het succes van de befaamde eBooks van bijvoorbeeld Amazon. Jobs ziet graag dat gebruikers voor content zoals de New York Times betalen via de iPad. Deze constatering was de uitkomst van een interessante discussie in de Wereld Draait Door waar -925- blogger en fanatiek Twitteraar en progressieve gadgetfreak Alexander Klöpping.
Van ebook is het met de iPad een kleine stap naar de.. iBook store. Apple heeft zijn iBook Store geopend en zal ebooks in het epub-formaat gaan verkopen. De diverse deals met uitgevers zijn al gemaakt. Het gaat Apple dus om content. Dat je als iContent wannahave minimaal 499 dollar moet neertellen om een beetje ‘cool’ je iContent door te nemen en/ of te delen via WiFi maakt hem nog aantrekkelijker.
iMash-up
De iPad ontsluit ruim 100.000 iPhone toepasingen op een groter scherm (9,7 inch). Dit maakt de overbodig lancering van de MP3-speler+ -genaamd iPod touch- een beetje goed.
De eerste iRel
De Duitse Media Markt was actief aanwezig op Twitter tijdens de marketingwoorden van Jobs. Via Twitter gaf Media Markt aan dat de iPad vanaf 1 maart 2010 aangeboden wordt voor een prijs van 499 euro (met T-Mobile-abonnement). Voor een bedrag van 899 euro koop je de iPad zonder een abonnement. De tweet is echter weer weggehaald waarmee de eerste iRel en verdere buzz is vergroot (zie foto). Het lijkt bij productinnovatie niet langer om de betere techniek, usability en het gebruik te gaan. De hype en PR-buzzing lijkt voorop te staan. Win je daar fans, dan is de productlancering niet meer dan een prettig slot van je buzzcampagne. Dit maakt de hele iPad (voorheen iSlate) hype voor nu even.. iZat (zie video).