Deze week gaat een nieuwe MSN.nl live. De update bestaat uit een nieuwe vormgeving, een nieuw CMS en diepere integratie met populaire social media. De transitie gebeurt in diverse flights waarbij de nieuwe site eerst aan een deel van de bezoekers wordt uitgeleverd. Als de prestaties goed zijn wordt de uitlevering langzaam opgevoerd naar 100%. Nederland is wereldwijd één van de eerste landen waar de nieuwe website live gaat.
MSN.nl is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de drukst bezochte websites van het Nederlandse internet. De website wordt maandelijks door 4,9 miljoen unique users en dagelijks door 1,5 miljoen unieke Nederlanders bezocht. Uit recent onderzoek blijkt dat 42% van de bezoekers de website bezoekt voor nieuws, en 29% voor het checken van hun Hotmail.
Er is flink geïnvesteerd in de kwaliteit van het nieuwsaanbod; MSN.nl maakt gebruik van een groot aantal contentleveranciers waaronder ANP en Novum nieuws. Het nieuws wordt 7 dagen per week, tien uur per dag, geselecteerd en gepubliceerd door de redactie. Breaking news wordt 24/7 toegevoegd. Naast nieuwsonderwerpen richt de nieuwe programmering zich op lifestyle en entertainment.
Aan de vormgeving van de nieuwe website is zowel kwantitatief- als kwalitatief onderzoek vooraf gegaan. Een veelgehoorde klacht was dat MSN te druk en reclamisch overkwam. Met de nieuwe vormgeving hoopt de site meer rust en kwaliteit uit te stralen. Daarnaast gaven veel mensen aan behoefte te hebben aan een betere integratie met social media en meer persoonlijke content. Daarom wordt op de nieuwe MSN homepage persoonlijke content uit Facebook, Twitter, Messenger en Hotmail weergegeven. MSN wil een hoogwaardige, relevante omgeving zijn die voor zowel consumenten als adverteerders aantrekkelijk is. De nieuwe site vormt daar een belangrijke stap in.
UPDATE: WebPagetest.org heeft een head-to-head pageload test gemaakt waar de snelheid van de nieuwe MSN.nl wordt vergeleken met Nu.nl en Telegraaf.nl.