Volgens de New York Post hebben 2 bronnen uit de muziekindustrie verklaart, dat Spotify erg dichtbij een overgang naar Amerika is. Volgens de bronnen van de krant staan ze op het punt om een deal te sluiten met Sony Music en nog een ander label waar ze de naam niet van weten.
“After trying to crack the US market for more than a year, Spotify is close to a deal with one major music company in the US and has gained the support of at least one other,” schrijft de New York Post. Maar zijn ze daar misschien niet te laat mee? Vorig jaar toen de CEO Daniel Ek zijn praatje hield tijdens SXSW, hoopte iedereen al op een lancering in Amerika. Helaas bleef die toen uit.
Het probleem is dat veel Amerikaanse labels niet veel in het freemium model zien. Ze denken dat niet iedereen wil betalen voor de muziek en zijn bang dat ze hierdoor veel inkomsten mislopen. Mensen vinden de reclames niet erg, als ze hiervoor ‘gratis’ muziek kunnen krijgen. Daarom willen de labels hoge vergoedingen voor het beschikbaar stellen van hun muziek en vragen het bedrijf om met abonnementen te gaan werken. Spotify gaat hier echter, tot op heden, niet mee akkoord.
Het is dus nog even afwachten of de deal in Amerika echt doorgaat. Wat denken jullie? Heeft Spotify kans van slagen in Amerika of gaat het ze niet lukken om met dit model, deze markt te betreden?