Spil Games heeft vandaag zijn rapport ‘State of Gaming 2010’ gepresenteerd. Dit rapport is gebaseerd op gegevens van comScore en een analyse van de 130 miljoen unieke, actieve bezoekers van de Spil Games-sites per maand. Uit het rapport blijkt dat casual gaming een massamarkt is geworden: volgens comScore zijn er 1,3 miljard internetgebruikers, waarvan er 510 miljoen online games spelen.
Het afgelopen jaar was de interesse van de consument voor casual online gaming ook bij Spil Games duidelijk markbaar. De gamesites behaalden maandelijks gemiddeld 400 miljoen gameplays, dat zijn zo’n 154 nieuwe gameplays per seconde.
“In 2010 werden er in veel opzichten records gebroken,” zo laat Oscar Diele, CMO bij Spil Games, weten. “Het interessantste zijn de trends die we in de casual gamewereld waarnemen: wie er speelt, wat ze spelen en hoe vaak ze spelen.“
Hieronder volgen nog enkele opmerkelijke resultaten uit het State of Gaming-rapport van voor 2010.
– De populairste spelcategorieën voor Europese spelers zijn race- en vaardigheidsspellen, terwijl Amerikanen graag dagelijks advies krijgen: de dagelijkse quizzen zijn verreweg de meest populaire spellen in de VS.
– Vrouwen nemen graag tijd voor zichzelf. Zij spelen vooral puzzels en tijdmanagementspelletjes. Ook spelen ze graag spelletjes die hun voortgang opslaan voor een volgende keer.
– Het speelgedrag van tienerjongens uit zich vooral in concurrentie, prestaties, controle en laten zien wat je kan. Zij spelen bovendien graag spellen waarin ze met andere spelers kunnen communiceren.
– Bij de meisjes zijn dagelijkse quizzen met advies over stijl en mode erg populair.
– Meisjes praten graag: op de GirlsgoGames-sites lieten gebruikers 10 miljoen reacties achter. Italiaanse meiden reageren het vaaktst, gevolgd door respectievelijk de Nederlandse, Spaanstalige, Russische en Amerikaanse meiden.
– De sites van SPIL GAMES telden in 2010 in totaal 5 miljard gameplays.