Digitaal lezen is veel populairder dan bij de introductie vorig jaar werd verwacht. Bij Bol.com zagen ze de verkoop van e-readers en de bijbehorende digitale boeken pieken in de laatste maanden van 2009.
Deze week ergens zal de populaire online shop zijn jaarcijfers bekend maken, maar ze weten al te melden dat er zo’n 63.000 digitale boeken zijn verkocht tegenover 14.000 e-readers. De aantallen liggen hiermee vijf keer hoger dan de eerdere verwachtingen.
De introductie van digitaal lezen was voor Bol.com een van de hoogtepunten van 2009. Algemeen directeur Daniel Ropers: “Kijkend naar onze verkoopcijfers en eerdere berichten over het aantal verkochte e-readers en digitale boeken, zien wij dat bol.com in Nederland die aantallen vrijwel geheel voor zijn rekening neemt. Ook het grote aantal digitale boeken dat klanten aanschaffen heeft ons verrast. Als je kijkt naar de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant jaarlijks bij ons aanschaft, is 4,5 digitale boeken in twee maanden tijd enorm veel. Je kunt dus stellen dat lezers duidelijk meer boeken kopen na hun overstap van traditioneel naar digitaal lezen.”
Ropers wil geen uitspraken doen over de verkopen voor 2010. Wel ziet hij de mogelijkheden van dagblad- en tijdschriftabonnementen op de e-reader. Daarnaast is er de verwachting dat steeds meer uitgevers en auteurs hun boeken in digitale vorm uitbrengen. Ropers: “We zien dat auteurs en uitgevers hun aanvankelijke aarzelingen steeds meer overwinnen, nu blijkt dat consumenten sneller dan verwacht de nieuwe manier van lezen omarmen.”
Het huidige aanbod Nederlandse titels groeide sinds de introductie met ruim 1.000 titels tot 2.544 titels, het Engelstalige assortiment met bijna 11.000 tot 121.610 digitale boeken.
Meer over e-books en readers:
Johan Hagenbeuk CEO van het Nederlandse BeBook Ereader
Wordt de iPhone de next eReader
Amazon verkoopt meer e-books